– Det som barnen faller på är att läsa bortom texten. Att man kan värdera, kritiskt granska och tolka texter. Det säger Camilla Segertoft, som undervisar sina elever i konsten att läsa och att hitta olika lässtrategier.
För att komma till rätta med svenska skolelevers bristande läsförståelse krävs en ny syn på läsning i skolan. Men framför allt måste svenska pappor lära sig att föregå med gott exempel, skriver läsambassadören Johanna Lindbäck.
– Regeringens satsning på "Läslyftet" är nödvändigt och angeläget. Det är särskilt viktigt att det är en satsning på fortbildning i just metodik för svensklärare, säger Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund.
Svenska elevers läsförmåga har sjunkit i internationella mätningarna Pisa och Pirls. Nu satsar regeringen 300 miljoner kronor på Läslyftet – en fortbildning för lärare i metoder för läsning och skrivning.
Svenska elevers läsförståelse har försämrats under 2000-talet. Regeringen satsar därför 300 miljoner kronor på att utbilda lärare i effektivare metoder i läsning och skrivning, Läslyftet.
Vad innebär det att ha läsare? Och hur får man någon att läsa? För mig som författare är läsare något abstrakt. Ibland hör de av sig, då och då träffar jag några av dem, men de flesta är och förblir okända för mig. Det skriver Gunnar Ardelilus, författare och översättare.
Det talas ständigt om att tonåringar läser för lite. Men hur får vi dem att läsa om vi inte visar att böcker är viktiga och roliga, skriver författaren Katarina Kieri efter ett skräpigt skolbesök för mycket.
Folkpartiet har tagit bort kravet på att en litterär kanon ska tas fram för skolan – alltså en lista över klassiska utländska och svenska verk som eleverna ska läsa.
800 000 vuxna svenskar behöver riktigt enkla texter för att kunna förstå dem visar en ny undersökning. Samtidigt föreslås att Centrum för lättlästs verksamhet snävas in och att dess uppdrag mot skolan helt upphör. Ytterst handlar detta om en demokratifråga för alla som har svårt att läsa. Det skriver Ann Katrin Agebäck, Centrum för lättläst, i…