Anna Månsson Nylund har inte märkt av några rasistiska ordväxlingar sedan hon började arbeta med att utveckla elevernas kulturella kompetens – med hjälp av högläsning.
Många kurser på gymnasiet är faktaspäckade och yrkesspecifika. Exempelvis kursen ”byggnadsverk” på Luleå gymnasieskola där eleverna måste söka kunskap i renodlad branschlitteratur. Malin Viklund har utvecklat en rad lässtrategier för att hennes elever ska kunna ta till sig svåra texter.
”Det är beklämmande att hon inte verkar förstå nyttan av att man lär barn samband mellan bokstav och ljud”, skriver läraren Edith Marelli i sin replik på Anna Insulanders kritik mot Phonics.
Debattartikeln om Phonics bygger på missförstånd om metoden, skriver Linda Fälth, professor i pedagogik och Anna Eva Hallin, logoped och biträdande lektor i logopedi.
Kompis Kajsa och Busiga Bella – superhjältarna i Åkerbo förskola i Eslöv förenar läsinlärning med värdegrund. Förskolläraren Charlotte Svensson skriver om hur hon och kollegorna fick läs- och skrivinlärningen att explodera.
Alla elever har sin egen läskod att knäcka och behöver därför sin egen nyckel. För den insikten har lågstadieläraren Anna-Linnéa Olsson tilldelats årets Pennsvärdet. "Jag har raderat ordet ”borde”, som i ”vad barn borde kunna”, ur min jobbvokabulär", säger hon.
Fokus på att läsa skönlitteratur är det på Sandåkersskolan i Häljarp som för tredje året satsar på en läsvecka. En aktiviteterna är att äldre elever läser högt för yngre barn.
Reading skills are key to the ability to learn content across subjects, such as comprehending scientific concepts, writes Ian Hartigan, a fifth- and sixth-grade science teacher at a K-8 school in Massachusetts. Hartigan writes about attending professional development programs about foundational reading skills and explains why older students need instruction in how to read unfamiliar…
För tredje året i rad erbjuds skolor i socioekonomiskt utsatta områden gratis böcker till sina elever. Nytt för i år är att det finns böcker både till mellanstadiet och högstadiet. "Vi uppmanar alla att ta chansen, fortfarande finns minst 20 huvudmän som aldrig utnyttjat erbjudandet", säger Elin Lucassi på ”En bok för alla”.
En text där formen får gå före innehållet blir just det – tomma ord. Vi måste backa ett steg och se till att innehållet alltid kommer först, skriver svenskläraren Karin Herlitz i en krönika.
Det nationella provet i svenska ska ge en god träffsäkerhet och synliggöra elevers kunskaper i svenska, och där ingår läsförmågan. Skolverket kommer noga följa upp och utvärdera den nya provbetygsmodellen för att se om förändringar behöver göras, skriver Anna Westerholm, Skolverket.
Niondeklassaren Maribelle Wehbe i Västerås är en av många elever som har svårt att förstå alla ord i texter hon läser. Forskare beskriver funktionell analfabetism som ett växande problem bland unga.