Ett bokförlag i nöd ber skolelever om hjälp: hitta på en bra berättelse till vår nästa bok! Är det på riktigt? Sant är i alla fall att förlagets vädjan är ett sätt att jobba för att stärka barns skrivande.
Måndagen den 15 september deltar kulturminister Parisa Liljestrand i invigningsceremonin av årets upplaga av tävlingen Den stora läsutmaningen på Oktoberteatern i Södertälje. Kulturministern besöker även en skola i Södertälje som deltar i tävlingen.
En lektion. En vers. Alla läser. Alla skriver. När svenskläraren Roine Borgstrand släpper in hiphop i klassrumsvärmen hänger sig högstadieeleverna åt poesi.
Först måste elever övertygas om att det är okej att erkänna att de knappt eller inte alls läser böcker på sin fritid. Sen kommer nästa utmaning, skriver svenskläraren Emilia Friberg.
Språkrådet har testet stavekontrollene til Microsoft, Google og Apple og mener resultatene er en skandale for skolene. "Jeg stoler ikke blindt på stavekontrollen", sier elev Aksel Gulowsen.
När högläsning, kreativt skapande och möten mellan åldrar får flätas samman uppstår något alldeles särskilt. På Råslättsskolan har projektet Konsten att tänka utanför ramarna bidragit till läslust och slöjdinspiration, byggt broar mellan årskurser och gjort äldre elever till förebilder för de yngre.
Education experts name the long-term decrease of foundational skills, increased absenteeism and reduced engagement as just a few of many likely reasons for the National Assessment of Educational Progress scores for the class of 2024
Trots svidande kritik ser Skolverket inga problem med den kritiserade provbetygsmodellen för nationella proven i svenska. Men att det räcker att elever har en stark muntlig förmåga för att få godkänt är förkastligt, anser läraren Marcus Flink. "Det är totalt snedvridet", säger han.
Skolverket har presenterat ett reviderat kartläggningsmaterial för förskoleklass och bedömningsstöd i årskurs 1. Forskare som kritiserade det förra materialet är mer positiva nu, men en del kritik kvarstår. "Tolkningsutrymmet är fortfarande för stort när man testar läsförståelse", säger Nils Kirsten.
Utbildning kräver resurser och tid, men också tilltro till lärarnas kompetens. Jag behöver ingen general som ger mig en lista i form av kulturkanon, skriver gymnasieläraren Maja Laulund.
Att nya läro- och kursplaner betonar den tidiga läsinlärningen och phonics räcker inte för att vända läskrisen, menar Expertrådet för läsning. "Det behövs ett mycket bredare grepp för att lösa frågan om ungas bristande läsförmåga och läsintresse", säger professor Michael Tengberg.