Nu kan du som är lärare i en Stockholmsskola anmäla din klass till den läsfrämjande tävlingen En bok i världsklass. Envishet och mod är temat för årets upplaga av tävlingen som vill uppmuntra elever att läsa litteratur från olika delar av världen.
Nu kommer kritik från forskarhåll mot författaren Martin Widmarks projekt ”En läsande klass”. "Det finns en brist på vetenskaplighet som är anmärkningsvärd och som gör att man starkt kan ifrågasätta det här materialet", säger Jan Nilsson, lektor på lärarutbildningen vid Malmö högskola, till Sveriges Radio.
Till och med regeringen har hyllat barnboksförfattaren Martin Widmarks läsprojekt "En läsande klass". Men nu får hans studiehandledning kritik från högskolan.
På Carlforska gymnasiet i Västerås drog man igång ett läsprojekt för att möta upp de dåliga Pisa-resultaten och ungdomars minskade intresse för läsning. Och resultaten har varit positiva.
För att vända de negativa skolresultaten och att få fler unga att läsa böcker fick Gävle bibliotek besök av spelare från Gefle IF. Gefle IF och Gävle bibliotek står bakom kampanjen för ökad läsning som kommer att pågå i två veckor.
Sveriges dåliga Pisa-resultat och ungdomars minskande intresse för böcker har lett till ett läsprojekt på Calforska gymnasiet i Västerås, där man nu läser skönlitteratur 20 minuter varje dag och låter sig inspireras av författarbesök.
Jag hoppas att pratet om allt det andra som vi är bra på och kritiken mot Pisa inte överskuggar det faktum att vi läser som krattor. Vi måste kunna läsa och skriva också, skriver läsambassadören Johanna Lindbäck.
Som lärare, forskare och författare har Ingela Korsell funderat mycket på hur det går att öka läsandet hos barn och unga. Nu kommer hon och deckarförfattaren Åsa Larsson med en ny bokserie – där de tagit skolelever till hjälp i skrivprocessen.
Det splitternya biblioteket i stockholmsförorten Kista använder digital teknik på många kreativa sätt. Men boken står fortfarande i fokus, berättade två av medarbetarna under ett seminarium på Ung scen på Bok & Bibliotek.
Svenska barns och ungdomars dalande läsförståelse diskuterades av en bred panel på bokmässan, som var överens om att frågeställningen kring ungas läsning behöver vässas.
Fredric Karén och Gunilla Asker, chefredaktör respektive vd för Svenska Dagbladet, som nu har startat ett projekt för att bidra till att öka läs- och skrivförståelsen i grundskolan.