Professionell utveckling i fyra steg, och fokus på kärnuppdraget – att undervisa. Det är huvudpoängerna i utredningen som ska stärka lärarprofessionen.
Fyra nationellt reglerade nivåer för lärare och förskollärare och två för rektorer och förskolechefer. Så föreslås skolvärldens nya karriärtrappor se ut.
Alla krav som ställs på skolan kräver mer resurser än i dag. Rektorerna och lärarna måste också avlastas så att de kan ägna sig åt undervisningen och eleverna, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund, i en debattartikel.
Förslaget om ett nationellt ramverk för att säkra skolledares och lärares kompetensutveckling och yrkesskicklighet är till stora delar mycket bra. Sveriges Skolledarförbund har drivit dessa frågor länge och jag är mycket glad över det gehör vi har fått.
Förslaget om ett nationellt ramverk för att säkra skolledares och lärares kompetensutveckling och yrkesskicklighet är till stora delar mycket bra. Sveriges Skolledarförbund har drivit dessa frågor länge och jag är mycket glad över det gehör vi har fått.
Mycket görs för att på sikt höja de sjunkande elevresultaten. Men det som går att ta tag i redan nu och snabbt ger garanterat resultat är feedback till lärare kring deras undervisning. Något som bara 11 procent av lärarna får i dag, skriver Mats Rosenkvist, Successful Schools Sverige.
Lennart Fernström tillträdde som ny verksamhetschef för förskola och skola i Eda kommun hösten 2016. Nu har han valt att sluta och kommunen får se sig om efter en ny chef igen.
Vid valet 2010 rådde en stor osäkerhet om vad som gällde och många rektorer förbjöd partier på skolorna. Men nu är uppmaningen från gymnasieministern den omvända. (webb-radio)