I detta avsnitt gästas vi av Daniel Riazat, utbildningspolitisk talesperson för Vänsterpartiet. Samtalet fokuserar på de mest brännande frågorna inom svensk skolpolitik – från regeringens arbete under mandatperioden till hur vi kan skapa en mer jämlik och likvärdig skola. (webb-TV)
Målet att stärka demokratin bör uttryckas tydligare för folkhögskolan. Det betonar Sveriges Skolledare i remissyttrandet på Folkbildningsutredningen. "I de tider som är nu är det ännu viktigare att det uppdraget uttrycks explicit", säger Karl-Magnus Eklundh, enhetschef på Folkhögskolan Skurup och Fridhem i Malmö.
Adam Kedert fortsätter som ordförande för Sveriges Lärarstudenter ett år till. Vi Lärare bad honom sammanfatta sina erfarenheter från första året och ge en glimt av framtiden.
Vad krävs för att vända en skola från en negativ till en positiv utveckling? Rektor har en central roll för en skolas långsiktiga kvalitetsutveckling, inte minst i missgynnade områden. På seminariet presenteras rapporten ”Failure notice – en rektors vittnesmål från en utsatt skola” av Damian Brunker, fd. rektor för IES grundskola i Eskilstuna. (webb-tv)
För fem år sedan blev Amra Zulic rektor på Hackebackeskolan i Lessebo – där hon själv varit elev. Nu prisas hon för sitt sätt att leda skolan med ett stipendium på 50 000 kronor.
Vänersborg satsar sedan fem år på två rektorer på varje grundskola. Ingen av dem är biträdande rektorer. "Det är ett system vi nog aldrig kommer att backa ifrån", säger Sofia Bråberg, förvaltningschef/skolchef på barn- och utbildningsförvaltningen i Vänersborg.
Rektorn Marco Damgaards mål är att alla elever på Tingbjerg skola i Köpenhamn ska komma vidare i sina studier efter årskurs 9. Nu är han nästan i hamn – med 97 procent av eleverna – men det har krävt ett helt nytt förhållningssätt till eleverna.