På Äppelängen visar förskolebarnen upp sina egna leksaker på måndagar. Samlingarna är poppis bland både barn och vuxna – och ger möjlighet att se det enskilda barnet.
Plastfigurer, pinnar eller både och? Förskollärarna vi har träffat har olika tankar om vad barnen ska leka med – och hur. Vi bjuder också på en resa i historien, som visar hur leksaksindustrin speglat samhällsutvecklingen.
Både elever och personal är oroliga att någon ska falla ner från berget på skolgården och vill att det ska byggas ett staket. Men istället målas ett gult streck.
Mer lek og medvirkning fra barna. Mindre testing, prøver og kommune-standardisert undervisning i klasserommet. Det vil skolebyråd Inga Marte Thorkildsens (SV) bruke mer krefter på i Osloskolen.
Med Kunnskapsløftet i 2006 forsvant mye av leken i skolen. Barnepsykiatere mener det er skadelig for mange barn. Andreas valgte hjemmeundervisning med pappa.
En ”Visättraanda” har sakta men säkert byggts upp hos eleverna på Visättraskolan i Huddinge kommun, i och med storsatsningen på elevhälsa och rastverksamhet. Läs Skolportens reportage från skolan.
Västanvindens förskola i Halmstad förbjuder barnen att leka krig och bygga vapen. "Det var skjuta, dö och sparka. Det blev fysiskt och de gjorde varandra illa", säger förskollärare Susanne Elveroth Aronsson.