Svensk skola lyckas inte med en av sina viktigaste uppgifter - att ge alla elever lika goda kunskaper oavsett deras bakgrund. Det tycker nära sex av tio svenska väljare. Det visar en ny undersökning.
Det är inte för sent att skapa en bra skola för alla barn, skriver Daniel Suhonen, Katalys, tillsammans med en rad lärare och skolexperter, i samband med en ny rapport.
Det är sociala och ekonomiska faktorer som avgör om man går klart gymnasiet eller inte - och det oavsett om man är född i Sverige eller om man är född utomlands. Det skriver Daniel Swedin på ledarplats.
Ungas möjligheter att utnyttja den digitala världen är en klassfråga. Skolan ska kompensera eleverna för deras socioekonomiska bakgrund när det gäller it-vana. Men detta görs inte, menar forskare.
Trots att Stockholms stad ger mer pengar till skolor med större socioekonomiska utmaningar så har inte alla elever tillräckliga förutsättningar att nå målen. Dessutom behöver skolorna bli bättre på att säkra trygghet och studiero för eleverna. Skolinspektionen kräver nu bättring.
Kunskapsresultaten varierar mycket mellan de kommunala grundskolorna i Stockholm. Ansvariga politiker och förvaltningen behöver därför ta ytterligare steg i sitt arbete med att ge alla elever likvärdiga förutsättningar att nå kunskapskraven.
Even Magnusson är ungdomsbrottslighetspolis i Göteborg. Han pekar på skolans betydelse för att ge unga människor en bra start i livet. "Ju bättre skolgång, desto bättre förutsättningar", summerar han.
När skolan debatteras talas det alltid väldigt mycket om att lärarnas status har sjunkit och att det är problemet. Långt mer sällan får vi höra om det som sannolikt är ett mycket större problem: att elevernas status har sjunkit. Åtminstone vissa elevers: de som inte är högpresterande. Det skriver Göran Greider i en krönika