Nu höjs allt fler röster för att betyget F ska bort, både från forskare, lärare och politiker. Men alla är inte eniga i frågan. Läs Moa Duvarci Engmans ledare i senaste numret av Skolportens magasin.
Läraren behövs mer än någonsin. Det är slutsatsen som forskarna drar i temaartikeln om artificiell intelligens, AI, i det nya numret av Skolportens magasin.
Anna Karlefjärd är universitetsadjunkt i pedagogik vid Karlstads universitet och har tillsammans med Pernilla Lundgren skrivit boken Ämnesbetyg i gymnasieskolan – en handbok.
Startuppgifter är en del av ett samverkansprojekt om testbaserat lärande där Håsta skola F–6 har tagit hjälp av forskare från Umeå universitet för att förbättra och mäta elevernas begreppsförståelse.
Förskolan står inför sin värsta kris sedan 1990-talet. Det menar förskoleforskaren Christian Eidevald som intervjuas i nya numret av Skolportens magasin. Dessutom: tema om testbaserat lärande, reportage från en skola med psykisk hälsa på schemat, och mycket mer.
Allt fler elever tycker att det är jobbigt att klippa eller att knyta knutar. Det konstaterar slöjdläraren Annika Österlindh som menar att lärare behöver starta med enklare övningar som syftar till att öva upp elevernas finmotorik.
Hur såg svensk pedagogisk forskning ut under år 2023? I årets upplaga av Pedagogisk forskning som följer med som bilaga till senaste numret av Skolportens magasin presenterar vi samtliga avhandlingar under det gångna året inom det utbildningsvetenskapliga forskningsområdet skolan och förskola.
Att arbeta med laddade och kontroversiella frågor, som exempelvis Israel–Palestinakonflikten, är en del av skolans demokratiuppdrag. Men det är ingen lätt uppgift, visar en granskning från Skolinspektionen från år 2022. Det skriver Moa Duvarci Engman, chefredaktör för Skolportens magasin.
Har de digitala verktygen i skolan och förskolan gjort skillnad? En studie från IFAU för några år sedan visade att kunskapsresultaten inte påverkades alls på skolor där alla elever hade en egen dator – förutom hos elever med lågutbildade föräldrar. Där visade studien på en viss försämring av kunskapsresultaten.
Under flyktingvågen år 2015 tog Sveriges skolor och förskolor emot tusentals nyanlända barn, främst från Syrien. Därför har vi nu, när många barn och unga kommer från Ukraina till Sverige, möjlighet att använda oss av de erfarenheter och lärdomar vi fick då. Det konstaterar experter i Skolportens temaartikel om barn på flykt.