Flickornas betyg rasar i matematik. För första gången på tio år har flickorna lägre genomsnittlig betygspoäng än pojkarna, visar nya siffror från Skolverket. "Erbjud en mer varierad undervisning", säger Bodil Lövgren, Sveriges matematiklärarförening.
Ett lärande som blir konkret, mer aktiva elever och bättre koncentration – fördelarna med utomhuspedagogik är många. Läraren Malin Gustavsson på Blackebergsskolan i Bromma flyttar ut klassrummet året om.
Andelen niondeklassare som är behöriga till gymnasiet sjunker och det är framför allt matte som eleverna har svårt för, visar statistik från Skolverket. De här siffrorna överraskar inte Eleonora Svanberg som är matematiker och matteinfluencer.Hör hennes tips för att hitta matteglädjen.
Matilda Nylén började intressera sig för matematik i 20-årsåldern. Innan dess skapade ämnet ett starkt stresspåslag. I dag är hon matematik- och psykologilärare på gymnasiet – en ämneskombination hon har stor användning av.
Nästan varannan högstadieelev i Gnesta fick högre betyg i matematik än de presterade på nationella provet.I Gnesta är avvikelsen 49 procent, vilket är betydligt högre än den nationella avvikelsen. Nu agerar kommunen, som gett skolförvaltningen i uppdrag att gå till botten med betygsfrågan.
Elevar går ut frå vidaregåande skule utan å kunne grunnleggande matematikk, meiner fagpersonar ved høgskular. I Bodø er elevar redd ingeniørdraumen skal knusast fordi dei reknar for lite.
Hur kan man hjälpa 1–2-åringar att närma sig matematiken? På Naturförskolan Solen i Göteborg hittade arbetslaget svaret i närliggande Slottsskogen. "Där finns ett trätåg med lok och vagnar. Vårt matematiktåg", säger förskolläraren Erika Sedig.
Region Skåne satsar på STEM för att öka intresset för matte, teknik och naturvetenskap i skolan. Men än så länge har bara 9 av 33 kommuner anslutit sig. "Varför är intresset så svagt för något som är så viktigt för vår framtid?" undrar Anna Sillén, NO-lärare i Staffanstorp.
Supermatteläraren Hiroshi Tanaka från Japan har besökt Stora Sätraskolan i Gävle med ett mål, att inspirera lärare och elever till att tycka att matematik är roligt. Johan Sjökvist på Stora Sätraskolan berättar vad det är som Mister Tanaka gör för att skapa intresse.
Stämningen blir lite mer avslappnad och rädslan för att göra fel minskar, skriver matematik- och fysikläraren Olof Dahl om lekfulla inslag i undervisningen.
Matematik-influencern Eleonora Svanberg kände sig inte tillräckligt smart för att jobba med matte, men har nu hittat sin plats i en mansdominerad bransch och vill inspirera fler unga tjejer att göra detsamma.