Matematiklärare ser arbetet med att öka elevers intresse som en stor utmaning i sin undervisning, visar Skolverket i en ny rapport. "När kunskapsklyftan ökar är det risk att de duktigaste eleverna får för lite stimulans", säger Jenny Kallstenius, Skolverket.
Matematik är, med undantag för svenska som andraspråk, det ämne i grundskolan där flest elever får betyget F och det ämne som gör att flest elever inte blir behöriga till gymnasieskolans nationella program. Rapporten syftar till att belysa möjliga orsaker till att så många elever inte lyckas med matematiken i grundskolan. (pdf)
Socioekonomiska faktorer har stor betydelse för hur bra det går för elever i matematik. Men, elevers självförtroende och motivation till ämnet spelar också stor roll. Matematiklärare ser arbetet med att öka elevers intresse som en stor utmaning i sin undervisning. Det visar ny rapport.
Sverige har fått en STEM-strategi och en särskild delegation för att skolan ska fokusera mer på matematik, teknik och de naturvetenskapliga ämnena. Det är bra, men nu måste det också bli verkstad, anser näringslivet.
Gennem tre workshops vil to nyudklækkede DPU-kandidater fremme lærere og elevers samtale om barrierer for at deltage i matematikundervisningen – og hvordan de kan overkommes.
På förskolan Fjärdingsgatan 20 i Kvillebäcken på Hisingen har rektor och pedagoger skapat en modell med kunskapsresor som kan att väcka nyfikenhet och intresse för naturvetenskap, teknik och matematik, hos både barn och föräldrar.
Andelen undervisningstid som läggs på matematik är större i Sverige än i övriga Norden. Ändå presterar svenska elever dåligt i internationella mätningar. "Kanske har den utvidgade undervisningstiden ännu inte fått genomslag", säger Madelen Charysczak, Universitets- och högskolerådet.
Många vuxna känner oro för att skriva matteprov, de känner att de glömmer allt de kan. Med ”Chans till revansch” får de möjlighet att, på sitt eget sätt, visa att de kan. Det visar sig att de upplever en ökad tilltro till sin matematiska förmåga och mindre oro inför kommande matteprov, skriver komvuxläraren och doktoranden.
Att vara ”läroboksbunden” har länge ansetts negativt. Frigörelsen har lett till vissa besparingar hos huvudmännen, men en fruktansvärd massa merarbete hos lärarna, skriver matteläraren Olof Dahl.
En fortbildning där kollegorna uppmanas till större öppenhet väntar ett 50-tal mattelärare i Göteborg. – Lärarna har mycket att vinna på att titta på varandras undervisning, säger forskaren Jenny Svantesson Wester som leder skolutvecklingsprojektet.
Tvålärarskapet på Rekarnegymnasiet i Eskilstuna gör att mattelärarna Anita Karlsson och Anna Hägg kan ta sig tid med sina elever. – Jag sitter med eleven tills den förstår, för jag vet ju att Anna tar hand om resten av klassen, säger Anita Karlsson om det nära samarbetet med sin kollega.