Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Matematik"

Visar sida 4 av 89

Så fuskar matteelever med AI: ”Utbrett problem”

16 september
Elevernas AI-fusk på matteprov beskrivs som ett ”utbrett problem” i svensk skola. Mattelärare varnar nu för att det växande fusket undergräver förtroendet för skolan och måste stoppas. Även bland eleverna är metoden välkänd. – Man bara fotar ekvationen och så får man fram hela lösningen, säger 18-årige Magnus Rydinger på NTI-gymnasiet i Stockholm.

”Slajm och K-pop” – så kan unga lockas till STEM-utbildningar

5 september
Trots att efterfrågan på ingenjörer och forskare ökar i takt med att Sverige ställs inför stora samhällsutmaningar, har det blivit allt svårare att locka unga till naturvetenskapliga ämnen. Nu lyfts nya vägar fram för att vända trenden. ”Det kan väcka intresset”, sa författaren och tv-producenten Elin Ek på ett seminarium.
Nyhetskategorier

Professorn som förnyar undervisning – och surfing

24 augusti
”Jag är inte bra på problemlösning, är ingen klurare … men jag är bra på struktur och hur saker hänger ihop”, säger Ola Helenius, professor i matematikdidaktik. Därför är han också ledande förnyare av undervisningen för yngre åldrar och expert i läroplansutredningen. Problemklurandet sparar han till verkstaden där han designar vindsurfingbrädor.

Annettes elever får tänka, resonera och räkna med TRR

20 augusti
Annette Berlin, lärare på Skärstad skola, jobbar sedan en tid tillbaka med TRR – en metod som bygger på att eleverna tänker, resonerar och räknar. Genom att kombinera strukturerad undervisning, kollegialt lärande och fokus på elevernas egna resonemang ser hon effekter både på elevernas delaktighet och på deras förmåga att uttrycka sina matematiska tankar.
134589