For fremtiden skal en matematiktest i Mat1-9 ikke bare vise, hvad eleverne kan og ikke kan. Den skal også give lærerne besked på, hvilke matematiske misforståelser hos eleven, der er skyld i fejl.
Matteelever som redan i årskurs ett lär sig se delar och helhet i olika tal får lättare att ta till sig matematiken även högre upp i skolåren. – De som fastnar i enstegsräkning riskerar att hamna i en återvändsgränd, säger Angelika Kullberg, professor i ämnesdidaktik vid Göteborgs universitet.
Matteängslan gör det svårare för elever att använda sitt arbetsminne effektivt och kan leda till att de presterar sämre i matematik, visar en ny avhandling. – Många upplever matte som ett hotfullt ämne, säger Jonatan Finell, forskare vid Umeå universitet.
Idag saknar många elever i högstadiet och gymnasiet en grundläggande taluppfattning, vilket gör det svårt att utveckla en djupare matematikförståelse. För att stärka den tidiga matematikundervisningen har lärare i F-3 gått fortbildning om grundläggande taluppfattning och progression under läsåret 2024-25.
Genom att låta en snickare eller till exempel en banktjänsteperson hålla i en mattelektion utmanas elevers fördomar om att matte enbart skulle vara ett teoretiskt ämne som man inte har användning för i framtiden. På Dammfriskolan har man samarbetat med Smartmatte och låtit elever och representanter från olika arbetsplatser räkna tillsammans.
Två mattelärare har byggt varsitt digitalt verktyg som ser till att elever får rätt repetition vid rätt tid. Resultatet har överraskat dem båda. – Det är extremt effektivt och mer kraftfullt än jag trodde, säger läraren Magnus Lindström.
Det finns mycket att se över med de nationella proven i matematik. Nästa gång Skolverket presenterar något så nytt hoppas jag att de har ett bättre material än sist. Det tycker jag faktiskt att vi kan kräva, skriver Anna Persson i en krönika.
Matteläraren Sana El Youssoufi bjuder in vårdnadshavarna till lektionen för att de ska bli bättre på att stödja sina barn med läxorna. "Det bygger broar mellan hem och skola och stärker elevernas självförtroende", säger hon.
Mycket låga prestationer i matematik är inget övergående fenomen, utan är ett symtom på en mer grundläggande problematik, skriver Arne Engström, biträdande professor i matematikdidaktik.
Schools like Hatch Valley High in New Mexico have successfully improved student performance by integrating financial and data literacy and economics math instruction and aligning it with career and technical training programs. This - along with good teachers - helps prepare students for careers and also provides the real-world applications that enhance their engagement and…