Fyra lärare med ett brinnande intresse för utomhuspedagogik tänker undersöka om det finns behov av en naturskola i Hylte kommun. Om man kan få skolelever att värna om miljön kan det på sikt leda till en hållbar utveckling.
Låg- och mellanstadielärare från Rottneros och Bäckalunds skolor deltar i projektet Energiutmaningen. Häromdagen fick de verktyg att lära sina elever mer om energi och natur.
Härjedalens kommun ser gärna att det sopsorteras men i skolorna är det si och så med det. Lovisa Nilsson som går samhällsprogrammet på gymnasiet i Sveg föreslår att kommunen tar tag i detta.
Vi blir alltmer ovana vid att vistas i naturen, och förstår inte hur vi ska bete oss där. Det är hög tid att politikerna agerar för att kommande generationer ska komma ut i skog och mark, menar biogeovetaren Ulf Lovén.
Halterna av tungmetallen kadmium är klart förhöjda intill många konstskolor i landet. Anledningen är att kadmium fortfarande tillåts i färger som konstnärer använder.
Inga lampor. Inga datorer. I går fick eleverna på Rimforsa skola i Kinda klara sig utan el. Förra hösten hakade skolan på ett energiprojekt som går ut på att jobba mer miljömedvetet.
Elever och lärare från Vinningaskolan i Lidköping kommer under två år att delta i ett EU-projekt kring hållbar utveckling tillsammans med elever och lärare från Slovenien. I morgon går startskottet då elever i årskurs fem startar arbetet på Vänermuseet i Lidköping.
I snart ett år har barnen på Ängskulla förskola i Veinge jobbat för en mer hållbar utveckling. På måndagen var det dags att hissa den gröna flaggan. – Den gröna flaggan är en symbol och blir som en bekräftelse för barnen, säger Lotta Gustafsson på Ängskulla förskola.
Vuxna måste komma överens i energifrågan och i stället ingjuta hopp och nytänkande hos unga. Skolan har här en central uppgift, skriver Bengt Kasemo som leder projektet Aspekter på energi.
Om skolan ska satsa på utbildningar i hållbart entreprenörskap krävs långsiktigt och uthållighet, annars kommer det bara bli ytterligare ett projekt som inte lämnar några bestående spår efter sig, replikerar Ulf Andersson.
I år får Skolverket 24 miljoner för att utveckla entreprenörskap. Det är bra. Men satsningar på hållbar utveckling i skolan får trist nog ingenting. Sverige har allt att vinna på att kombinera entreprenörskap och hållbar utveckling i skolans värld.