Vad spelar det för roll att jag står i en bildsal och lär eleverna att skapa effektfulla bilder av is och vatten med oljepastell, när Västerhavet är tömt på fisk och permafrosten smälter, skriver bildläraren Matilda Åhall.
Det växer så att det knakar på Augustenborgs förskola, inte bara bland barnen utan även i fönstret hos avdelningen Molijoxerna på andra våningen. Där frodas nämligen en hydroponisk odling med grönsaker utvalda av barnen själva.
Fordonsbranschen har genomgått stora förändringar på senare år. El- och hybridfordon blir allt vanligare och det gäller för skolornas fordons- och transportprogram att hänga med i utvecklingen.
I skola och förskola har vi kanske tänkt att nya lärmiljöer kräver nya möbler. Men är det verkligen där förändringen ligger? Kan vi bygga nyskapande lärmiljöer utan att köpa någonting nytt och istället bara arbeta med det som redan finns i verksamheten eller med återbruksmaterial?
Luleå kommun lanserar en ny klimatsmartare meny med start i november. Inriktningen har diskuterats med de flesta elevråden och kommunens representanter menar att dialogen varit positiv – men skolmaten väcker starka känslor.
Strax söder om Forsby utanför Klippan har en drygt sju fotbollsplaner stor solcellspark byggts med särskilt fokus på biologisk mångfald. Där var Krika Bygdeskola snabbt med på tåget.
Permakultur är i fokus på Holma folkhögskola. Den här hösten är den även grunden på en nystartad allmän kurs. "Det här blir spännande och deltagarna får tänka till om kretslopp och vad som är ett gott liv", säger Johanna Johansson, lärare och biträdande rektor på skolan.
Barn och unga kommer genom undervisningen i de kommunala grundskolorna kunna påverka framtidens Karlstad. Målet? Skarpa förslag för att växla upp klimatomställningen och skapa framtidstro.
Barnen på nybyggda Charlottendal i Gustavsberg har gott om utrymme för olika aktiviteter i sin utemiljö. Gården har dessutom ett helt stort skogsparti. ”Magiskt!” säger förskolläraren Lottis Lundgren.