Justitiedepartementet analyserar nu hur strafflagstiftningen skulle kunna ändras för att bättre än i dag träffa och motverka det som bör vara straffbart, såväl när det sker på Internet som annars. Det skriver Elisabeth Björnsdotter Rahm (M), riksdagsledamot och ordförande för moderatkvinnorna i Västerbotten.
I morse höll Skolinspektionen ett extrainsatt krismöte med anledning av händelserna på Vialundsskolan i Kumla. – Det beslutades att det kommer att ske en riktad tillsyn mot skolan, säger Gunnar Olausson på Skolinspektionen.
En 13-årig flicka i Kumla tros ha tagit sitt liv efter att ha trakasserats på nätet. Hur ska man som förälder hålla koll på hur barnens tillvaro ser ut på nätet? Vilket ansvar har skolan? I dag chattade Olle Cox, nätexpert vid anti-mobbningsorganisationen Friends, med SvD:s läsare. Läs hela chatten här i efterhand.
Lagrådet är kritiskt till delar av det lagförslag om lärarlegitimationer som regeringen har föreslagit. Kritiken handlar bland annat om en bestämmelse som sänker behörighetskraven för vissa personer med tidigare undervisningserfarenhet.
Kränkningar på internet är långt vanligare än vad vuxna tror. Fyra niondeklassare i Örebro efterlyser större vuxenengagemang och önskar att alla tonåring hade någon att tala med.
Den 13-åriga flicka som i fredags tros ha tagit sitt liv blev trakasserad i skolan. Det vittnar föräldrar och en av flickans vänner om. Skolinspektionen har länge konstaterat att det funnits stora problem på skolan och håller i dag krismöte.
Internet är på många sätt fantastiskt. Diktaturer har skakat i sina grundvalar när folket först fått tillgång till information och sedan också kunnat sprida sina egna tankar och idéer vidare. I grunden är internet en rörelse för demokrati och yttrandefrihet, och mot envälde och förtryck. Vi måste påminna oss om det när vi ser den…
Om det stämmer att en annan tonåring kränkt flickan så svårt att hon valde att ta livet av sig, så är det principiellt viktigt att det blir ett rättsfall, så andra med mobbartendenser kanske kan avskräckas från det destruktiva beteendet på det sättet om dåligt samvete inte räcker, skriver Laholms Tidning på ledarplats.
Vartannat barn mellan 12 och 16 år uppger att de blivit utsatt för kränkningar på nätet, samtidigt som bara var sjätte förälder tror att deras barn drabbats, enligt en undersökning från Friends.