Är det kränkande att föräldrar kan se om läraren är behörig? Det tycker Skolverket. Det är fullkomligt absurt. Det skriver Linnea Lindquist på ledarplats.
Professionsprogrammet skulle stärka läraryrket, uppmuntra utveckling och ge skickliga lärare den meritering de förtjänar. Men Skolverkets tolkningar och orimliga avslag stänger ute hela grupper av lärare. Det är oacceptabelt och vi kräver åtgärder från både Skolverket och regeringen, skriver Anna Olskog, Sveriges Lärare.
Skolexperten Per Kornhalls rekommendation till regeringen efter kritiken mot skolmyndigheterna: Bygg upp ett övergripande och ganska fristående professionsinstitut för undervisning och läraryrket, enligt en modell som finns i andra länder.
Skolverket har slutat att publicera uppgifter om lärares ämnesbehörighet på flera tusen skolor. "Det gör det mycket svårare att välja skola, men också att ta reda på om skolorna använder pengarna till det som de är avsedda för", säger forskaren Jonas Vlachos.
Ett prioriterat område för Myndighetssamverkan för kompetensförsörjning och livslångt lärande är insatser för att få fler att delta i utbildningar inom området stem. Just nu pågår två projekt inom området.
Skolverket och Statens skolinspektion låter tjänstemännens subjektiva, ofta progressiva värderingar styra svensk skola. Det bekräftas nu av Riksrevisionen, skriver Anna-Karin Wyndhamn på ledarplats.
Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, får värdefulla medskick i Riksrevisionens nya granskning. Myndigheten lyfts fram för att ha vidtagit tydliga förbättringsåtgärder i sitt arbetssätt och redan infört nya rutiner för att stärka den vetenskapliga grunden i stödmaterialet framåt.
Skolmyndigheterna får kritik för att deras stöd inte vilar på vetenskaplig grund. Samtidigt lyser den sortens studier som Riksrevisionen efterfrågar med sin frånvaro: Varken Skolforskningsinstitutet eller andra finansiärer har sådana som sitt ansvar, skriver professor Thomas Nygren.
Forskning visar tendenser och mönster – inte absoluta sanningar för varje enskild situation. Detta gör den inte mindre värdefull, bara att lärarens professionella omdöme alltid måste väga in, skriver Niclas Fohlin i slutreplik till läraren Susan Hall.
"Undervisning är inte som en apparat där du stoppar in rätt metod och får ut samma resultat”, skrev Niclas Fohlin, angående Riksrevisionens kritik mot skolmyndigheterna.Gymnasieläraren Susan Sall är kritisk.
Undervisningen i svensk skola ska vila på vetenskaplig grund. Men både Skolverket och övriga skolmyndigheter misslyckas i sitt uppdrag att bidra till detta. Ulla Hamilton, fd vd för Friskolornas riksförbund, har läst en ny rapport från Riksrevisionen.