Lik förbannat – när åtgärdsprogrammet är klubbat och klart – har skolan lika knappa resurser som innan. Så mycket snack och så jämrans knaper verkstad, skriver krönikören Maria Wiman uppgivet.
Regeringen ger Skolverket en rejäl bakläxa – och kräver att myndigheten förbättrar stödet till lärare. Fortbildningen ska också ses över. "Det är ingen hemlighet att många lärare i dag upplever en stor frustration", skriver skolministern i en debattartikel på SvD.
Skolverket får i uppdrag att erbjuda skolväsendet ett ännu mer relevant och ändamålsenligt stöd, som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Jobbet som generaldirektör för Skolinspektionen annonseras nu ut på Arbetsförmedlingen och kan fram till den 30 maj sökas av den som är en dokumenterat god chef samt skicklig kommunikatör.
Skolverket behöver framåt fokusera på att tydligare bidra till en stark kunskapsskola med fokus på grundläggande färdigheter. Det skriver skolminister Lotta Edholm.
Skolinspektionen borde få fler och bredare uppdrag. Detta för att kunna säkerställa skolans kvalitet – och ge fler elever utbildningen de har rätt till. Vi hoppas Skolinspektionen ser likadant. Det skriver Gustav Blix och Anders Morin, Svenskt Näringsliv.
Skolverkets nya generaldirektör rivstartar och vill stöpa om verksamheten. Joakim Malmström anser att myndigheten ska prioritera tydligt bland alla uppdrag och måste bli bättre på att utvärdera sina insatser.
Med det nya sättet att bedöma nationella proven dopar Skolverket resultaten. De förvärrar betygsinflation samtidigt som de underminerar lärarnas kompetens och auktoritet. Skolverket framstår som rena amatörer, skriver Linnea Lindquist på Expressens ledarsida.
Skolverkets roll i skolan har länge varit omdebatterad. Kritiker menar att myndigheten har för stor makt och att den politiska styrningen av skolan har lett till en osund relation mellan Skolverket och skolorna. Lärare Joel Carlsson vill belysa de problem som uppstår när politiseringen av skolan sker på bekostnad av effektiv undervisning.
Skolan utbildar okunniga ordbajsare som växer upp, börjar jobba på Skolverket och dränker lärarna i ovetenskaplig dynga, skriver Hanif Bali på ledarplats.