”Vi på klassrumsgolvet vill bara göra vårt jobb så gott vi kan – kan vi få rätt förutsättningar någon enda gång?”, skriver Maria Wiman efter Riksrevisionensn granskning av skolmyndigheterna.
Undervisningen i skolorna ska enligt skollagen vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Men så är inte fallet idag. Det är den bistra slutsatsen som Riksrevisionen har kommit fram till efter att ha granskat tre skolmyndigheter. Det skriver NWT Ledarredaktion.
Undervisning är inte som en apparat där du stoppar in rätt metod och får ut samma resultat, skriver specialläraren Niclas Fohlin efter Riksrevisionens kritik mot skolmyndigheterna.
Skolverket bär ett tungt ansvar i den kritik som Riksrevisionen riktar mot skolmyndigheterna: de brister i vetenskaplig grund i sitt stöd till lärare. "Jag är inte jätteintresserad av att recensera hur saker har kunnat pågå", säger generaldirektören Joakim Malmström.
Riksrevisionen riktar hård kritik mot skolmyndigheterna. De brister i vetenskaplig grund i sitt stöd till lärare. "Det blir spännande att se hur regeringen kommer att agera", säger Marie Axelsson, Skolinspektionen. SPSM får en mildare släng av sleven i granskningen. "Vi har en del saker kvar att göra", säger generaldirektören Aurora Lindberg. Och Skolforskningsinstitutet siktar på…
Filippa Mannerheim är en av de lärare som Riksrevisionen intervjuat i sin granskning av skolmyndigheterna, som nu får kritik för sitt bristande vetenskapliga stöd. "Skolverket har varit våra fiender", säger hon. Fredrik Sandström ställer sitt hopp till regeringen. "Skolverket har gjort mest skada när det gäller fortbildning", säger han.
Regeringen har redan inlett sitt städjobb på Skolverket. Och gymnasie-, högskole- och forskningsministern reagerar skarpt på Riksrevisionens kritik mot skolmyndigheternas bristfälliga vetenskapliga grund. "Skolverket ska vara lärarnas bästa vän", säger hon.
Skolmyndigheternas stöd till skolan vilar inte på vetenskaplig grund. Det konstaterar Riksrevisionen i en granskningsrapport av Skolinspektionen, Skolverket, Skolforskningsinstitutet och Specialpedagogiska skolmyndigheten (SPSM). Samtidigt får regeringens styrning skarp kritik av Riksrevisionen.
Att som lärare förlita sig på stödmaterial från Skolverket, SPSM och Skolforskningsinstitutet kan innebära risker. Riksrevisionen riktar hård kritik mot skolmyndigheterna i en ny granskning, där de skriver att det finns svagt stöd för att forskningsstödet bygger på vetenskaplig grund.Och någon sammanställning av beprövad erfarenhet står inte att finna.
Riksrevisionen har granskat regeringens och skolmyndigheternas arbete med att främja en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Sammantaget visar granskningen att statens arbete för att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet inte är effektivt. (pdf)
Undervisningen i skolan ska vila på vetenskap och beprövad erfarenhet. Nu visar en granskning från Riksrevisionen att både regeringen och skolmyndigheterna brister i sitt ansvar.