Mitt svar brukar bli ”skit i hypotesen”, för jag vill inte lära eleverna att en gissning av resultatet i en laboration är vad en vetenskaplig hypotes är, skriver fysikläraren Olof Dahl.
Det nya, digitala lärcentret Edtech Flen ska öka intresset för teknik- och naturvetenskapliga program bland kommunens ungdomar. Via lärcentret kan elever från årskurs 2 upp till och med gymnasiet testa på bland annat VR. Tekniken kan även nyttjas för språkinlärning för kommunens icke-svenskfödda elever.
Flera svenska skolor kan ha kvar mänskliga kvarlevor, som tidigare använts i undervisning. Liv Nilsson Stutz, professor i arkeologi, har forskat på etik kring hantering av mänskliga kvarlevor på museer. Hon vill nu se att myndigheter ger skolorna direktiv i hur de ska hantera kvarlevorna.
Rapporten ger en överblick över några av utmaningarna och möjligheterna för att attrahera fler, från ungas perspektiv. Den bygger på både enkätundersökningar och fokusgruppintervjuer. (pdf)
Läs Skolportens intervju med Christer Fuglesang, professor vid Kungliga Tekniska Högskolan. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Fysik och kommer att tala om raketfysik och rymdmiljö.
Regeringens satsning på ingenjörsutbildningar är bra, men det saknas satsningar på organisationer och samhällsinitiativ som aktivt främjar barns och elevers intresse för vetenskap, skriver förbundsstyrelsen för Unga Forskare.
Det uppmärksammade teaterskelettet på Danderyds gymnasium var en riktig mänsklig kvarleva och nu vidtar kommunen åtgärder. Kommunen ansvarar för totalt elva skolor och nu ska samtliga kontrolleras. Maria Weståker är skolchef och berättar mer.
Teaterrekvisitan är en riktig mänsklig kvarleva, hävdar osteologen Ann Gustavsson som också säger att det behövs en diskussion om hur skolorna ska hantera skeletten.