Alla hjärnor är olika, liksom verkligheterna de skapar. Så frågan är vad som egentligen är verkligt? Hjärnforskaren David Eagleman undersöker hur hjärnan skapar en övertygande illusion med färger, dofter, ljud och former.
Tiggy undersöker om man kan förstora godisbitar genom att sänka ner dem i olika vätskor. Det kan man tydligen och detta beror på ett fenomen som kallas för osmos.
Att sväva runt i en rymddräkt utanför en rymdstation kan vara nog så svårt. Men vad händer om man dessutom råkar ut för ett allvarligt fel? Astronauten Luca Parmitano berättar en nervkittlande historia med hjälp av filmer och bilder om hur hans hjälm plötsligt börjar fyllas med vatten.
Ljungbergsfonden har beviljat 800 000 kronor till skolan i Borlänge och Falun. Det ska bekosta ett projekt för att höja elevernas intresse för naturvetenskap och teknik.
Historiskt har Sverige inget att skämmas för när det gäller antalet Nobelpristagare i fysik. Utmaningen ligger i framtiden. "Det finns ett problem inom skolsystemet där förkunskaperna hos stora studentgrupper går ner," säger professor Ulf Danielsson.
Alléskolans elever lär sig forskarens förhållningssätt till naturvetenskapliga ämnen. De är först i Lomma med att följa ett program, som kvalitetsgranskas av kungliga vetenskapsakademier. Fler kan få pröva i höst.
I slutet av februari fick gymnasieläraren Magnus Ehinger Kungliga Vetenskapsakademiens pris för sin undervisning. Här är hans tips för att göra NO levande i klassrummet.