Bygga högtalare, skapa broar av spaghetti eller tillverka egen hudkräm. NO- och teknikläraren Erik Mauro Klockar gör abstrakta begrepp konkreta med praktisk undervisning.
Idag lägger Svenskt Näringsliv fram sina förslag inför den nya STEM-strategi som presenteras senare i höst. Vi har inte råd med innehållslösa och oprecisa politiska strategier. Därför föreslår vi nya nationella utvärderingsbara förbättringsmål samt flera genomgripande reformer skriver Karin Johansson och Mia Bernhardsen, Svenskt Näringsliv.
Det är en klen tröst att lärarbristen och utmaningen när det gäller att höja kunskapsnivåerna inom matte, naturvetenskap och läsning är ett generellt problem för den rika världen, skriver Ulla Hamilton i krönika.
Andelen underkända elever ökar i alla NO-ämnen – trots de senaste årens satsningar på bland annat NV-lyft och mer undervisningstid. "Vägen till helvetet kan vara kantad av goda föresatser", säger Magnus Oskarsson, docent i naturvetenskapernas didaktik, vid Mittuniversitetet.
Sverige får snart en så kallad STEM-strategi för att skolan ska fokusera mer på matematik och NO-ämnen. Bland jämförbara länder är vi sent ute. ”Vi är otroligt beroende av att utbildningssystemet i Sverige fungerar”, säger Petter Bedoire, teknikchef på SAAB.
Elevernas kunskaper och resultat i STEM-ämnena behöver öka, det är alla överens om. Men hur ska det gå till? Se Svenskt Näringslivs seminarium (webb-TV)
Kristoffer Nordekvist har varit kemilärare i 15 år och han vill inspirera unga att försöka förstå världen bättre genom kemi. För att göra kemiteorin roligare får gymnasieeleverna göra experiment för att se hur olika ämnen reagerar med varandra. Och drömmen vore om någon av hans elever skulle få Nobelpriset i kemi i framtiden.
Går det att läsa skönlitterära texter under lektionerna i No och teknik? Javisst, svarar läraren Jenny Edvardsson, som delar med sig av hur texterna kan bli utgångspunkt för fördjupande samtal med elever och hur en kapitelbok kan väcka nyfikenhet för ett specifik No-ämne.
Den svenska undervisningen inom STEM-ämnena, det vill säga matematik och No-ämnen, har länge varit satt på undantag i grundskolan. I en ny rapport från Näringslivets skolforum analyseras ämnet biologi. (pdf)
Svenska elever halkar efter inom flera centrala NO-ämnen. Läroplaner som satte läraren i baksätet, är en viktig förklaring, menar skoldebattören Per Kornhall. ”Alltihop byggde på idén att man inte kan lära ut någonting”, säger han.
Region Skåne satsar på STEM för att öka intresset för matte, teknik och naturvetenskap i skolan. Men än så länge har bara 9 av 33 kommuner anslutit sig. "Varför är intresset så svagt för något som är så viktigt för vår framtid?" undrar Anna Sillén, NO-lärare i Staffanstorp.