Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning (NPF)"

(neuropsykiatriska funktionshinder, samlingsnamn för ADHD, Asperger, autism)

Attention skriver: Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) har sin grund i hur hjärnan arbetar och fungerar. Vanliga diagnoser är ADHD/DAMP, Tourettes syndrom, Aspergers syndrom och autismspektrumtillstånd.

Visar sida 1 av 45

Teater och studieresor – viktiga steg i rätt riktning

3 maj
Studerande med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan med anpassningar klara gymnasiet – men därefter har de svårare att klara studier eller jobb. På Valla folkhögskola i Linköping finns en kurs där de rustas för vuxenlivet. Med teater och studieresor. Vi utmanar deras rädslor, säger en av grundarna, mentorn Anita Anic.

2024 får fler Stockholmselever särskilt stöd

23 april
I Stockholms skolor går ett stort antal elever som av olika anledningar är i behov av särskilt stöd för att klara undervisningen och trivas i skolan, det rör inte minst elever med NPF-diagnoser. Det rödgröna styret utökar därför i år budgeten för särskilda undervisningsgrupper med 72 miljoner så fler elever kan få särskilt stöd.

Pappan Christian om dotterns skolgång i Ronneby: ”Det har varit många sömnlösa nätter”

17 april
För Christian Gustafsson i Ronneby har dottern Tuvas skolgång inneburit både uppoffringar och mycket oro då hon i perioder inte alls gått i skolan. "Vardagen har varit upp och ner – har man ett barn med diagnoser kräver det mer jobb som förälder", säger han.

"I stället för att sänka kraven – låt de elever som inte klarar skolan gå om"

14 april
Adhd-diagnoserna fortsätter att öka. Ett problem med detta är att många tolkar en diagnos som ett kvitto på att eleven inte kan ta till sig undervisning eller övning. På så sätt kan diagnosen bli en självuppfyllande profetia. För ingen, med eller utan diagnos, lär sig utan att öva. Det är hög tid att vi låter…

Alexandra, 24, klarade inte gymnasiet – kom in på drömutbildning ändå

3 april
Alexandra Colomé kämpade i grundskolan men det gick bara inte. Anledningarna var flera, och fick en delförklaring först i vuxen ålder. Trots svårigheterna fann Alexandra sin egen väg efteråt – och kom in på en drömutbildning. "Man känner sig lite som en outsider, säger hon om osäkerheten i grundskolan".
1245