Musikalen Hej hyper ska sprida kunskap om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (npf) i skolan. Åsa Böhme på organisationen Friends är projektledare.
”Digitaliseringen har ett pris, det är våra barn som betalar men i slutändan hamnar notan på det samhälleliga budgetbordet”, skriver specialpedagogen Li Hillker.
Med anledning av föregående uppslag svarar Karin Persson, chef för förskola och skola, på frågor och berättar att den nya skolan för elever med autism och asperger väntas starta till hösten.
Ulrikas son är en av kommunens många så kallade ofrivilliga hemmasittare. Efter många års kamp och stort lidande bor han inte längre hemma, något som hon är övertygad om kunde ha undvikits om de bara hade fått rätt hjälp från början.
En anmälan till Skolinspektionen är ofta en sista utväg när skolan inte fungerar. Men myndighetens fattade beslut följs sällan upp, vilket drabbar barn med särskilda behov. Vart ska vi vända oss när tillsynsmyndigheten sviker, frågar föräldrar aktiva i nätverket Barn i behov.
Allt fler deltagare med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i allmän kurs har gjort det nödvändigt att tänka nytt. På Kävesta har man infört uppstartssamtal, elevvårdsteam, en kurator på heltid och anpassar schemat och arbetssättet till deltagare med svårigheter.
Blivande specialpedagoger och speciallärare ska bli vassare i sina kunskaper om npf. "Studenterna har skrikit efter det här", säger Lili-Ann Kling Sackerud vid Umeå universitet.
Varför alla dessa adhd-diagnoser i Sverige? Katarina Bjärvall undersöker i sin bok diagnosboomen och industrin som lever på den. Bara en blind kan undgå att se sambandet mellan den eskalerande psykiska ohälsan och det digitala missbruket, menar Fredrik Svenaeus, författare och professor vid Södertörns högskola.
Åsa Colliander-Celik är förstelärare i SO, skolboksförfattare och bloggare i undervisningsfrågor. Hon bröt ett tabu när hon berättade om sin adhd på sin blogg i ett lärarforum. Åsa fick sin diagnos vid 45 års ålder, och att gå ut offentligt var nåt hon tvekade länge inför, men nu vet hon att hon gjorde rätt. (webb-radio)