Matteus Thorsell får hjälp att gå till skolan genom hunden Jappii. ”Det hjälper på morgonen när man är trött”, säger Matteus.I Hylte används hundar som stöd för elever med hög skolfrånvaro via Elevhälsans närvaroteam.
Problematisk skolfrånvaro ökar dramatiskt. Nu tar Lunds kommun fram en ny modell för att vända trenden. Samtidigt sitter en 15-årig pojke hemma, och tiden går. "Man tror att det inte kan bli sämre, men så blir det sämre", säger hans pappa.
Elever som varit borta en längre period från skolan erbjuds ”skolträning”. Målet är att malmöungdomarna ska börja på gymnasiet. "Vi ser stora framgångar", säger Magnus Jervill på grundskoleförvaltningen.
Skövde kommun satsade extra på elever med hög frånvaro och stort behov av stöd. Modellen har blivit framgångsrik.I lokaler på Rydskolan samlades flera resurser som erbjuder eleverna en lugn studiemiljö, extra stöd och stora pedagogiska resurser.
När Minna Levälahtis dotter inte längre klarade av att gå i skolan saknade Levälahti andra föräldrar i samma situation att prata med. Då grundade hon och Tina Sedin föreningen Hemmakämparna.
Langvarigt skolefravær er et internationalt fænomen, som kalder på politiske løsninger. Men der er faktisk noget, som lærerne kan gøre lige nu, mener lærer og fraværsekspert.
The start of the school year saw the Education Secretary Bridget Phillipson warn parents about the need for children to attend classes. Data suggests half of pupils who missed lessons in the first week of term last year went on to become persistently absent. But school leaders say they are seeing more children who find…
School absences “significantly contribute” to children’s mental ill health, according to research backed by the Office for National Statistics that shows the risks increase the longer a child is absent.
Ulike fraværskoder og nye regler forvirrer lærerne i videregående. Noen fører skyggeregnskap for å holde oversikten. Les hva Utdanningsdirektoratet svarer.
En ny statlig utredning vill skärpa reglerna kring skolplikt, men Sveriges syn på närvaro i skolan är unikt snäv och alla elever kan inte följa kraven på fysisk närvaro. En skola som inte är till för alla bör vara försiktig med att göra anspråk på att vara obligatorisk, skriver forskarna Christian Norefalk och Hanna Sjögren.
Det är ett problem i hela landet att högstadieelever inte närvarar som de ska i skolan. På Alirskolan i Bollnäs har elevcoacherna lyckats få tillbaka elever som tidigare haft svårt att gå till skolan – bland annat genom relationsbyggande via Snapchat.