Skolan ska ge alla elever förutsättningar att nå kunskapsmålen. Elever som riskerar att inte nå målen ska få stöd i form av extra anpassningar eller särskilt stöd. Men hur fungerar det egentligen i praktiken? (webbradio)
I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om fantasiutveckling. Hur kan vi hjälpa barnen att tänka fritt och nytt, hur delaktiga ska vi vara och varför är arbetet med fantasiutveckling viktigt och ibland helt nödvändigt? (webbradio)
För tidspressade lärare har podden blivit en källa för lättillgänglig inspiration och fortbildning. Men vilka är värda att lyssnas på och varför? Vi Lärare frågar tolv lärare inom olika yrkeskategorier om deras favoriter och poddlyssningsvanor.
I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om när barnen inte drar jämnt på förskolan. Vilka bråk ska vi lägga oss i, när kan barnen lösa konflikterna själva och hur gör vi för att skapa en miljö utan konflikter – om det ens är eftersträvansvärt? (webbradio)
Skrota F-betyget och skär ner på skärmtiden, om regeringen och dess utredare får som de önskar. Skolminister Lotta Edholm (L) intervjuas av SvD:s Paulina Neuding. (webbradio)
Tydliggörande är möjliggörande för att arbetsplatsen och medarbetarna ska känna trygghet och delaktighet. Det är även viktigt för att skapa utveckling, kreativitet och måluppfyllelse. Varför glömmer vi ofta varför? Varför är det viktigt? Vad behöver vara tydligt? Hur kan man göra? Vilka fallgropar finns? (webbradio)
”En av mina elever kommer inte till skolan och nu vill vårdnadshavaren att vi ska erbjuda hemundervisning. Kan vi göra det?” I det här avsnittet av Skolverkspodden får du veta vad skolan kan göra när elever har hög frånvaro av olika anledningar. (webbradio)
Hur kan vi stötta våra barn och unga för att möta livets utmaningar och samtidigt förbättra deras lärande? I vårt senaste avsnitt pratar vi med psykologen och författaren Siri Helle samt rektor Torbjörn Hanö om den viktiga frågan: Psykisk hälsa i skolan. (webb-tv)
PODD | Ett mobilförbud sveper över Europa. I land efter land förbjuds barn och ungdomar att använda sina smartphones i skolan. Och här i Sverige vill regeringen nu göra samma sak.
Det slog ner som en bomb när Folkhälsomyndigheten kom med nya rekommendationer om skärmtid. Från att skärmar skulle in i varenda klassrum, verkar det nu istället som att barn ska skyddas från just skärmarna. Hur blev det så här? Med reportern Maria Jelmini som skriver om vetenskap med fokus på hjärnan och lärande. (webbradio)
Journalisten och författaren Elinor Torp intervjuas av Jörgen Huitfeldt. Under de senaste 35 åren har skolan genomgått ständiga och drastiska förändringar och alltfler elever uppges må dåligt i skolan. I boken ”Flickan i korridoren” följer Elinor Torp spåren efter 12-åriga Karolina som tog sitt liv 2021. (pdf)