Läxor och prov är en del av skolan. Omfattningen av dessa påverkar hur elever mår. Fyra av tio av elever i årskurs 6–9 och gymnasieskolan känner sig ofta stressade på grund av läxor och prov.
Skolverket har beslutat om föreskrifter om hantering och genomförande av digitala nationella prov. Föreskrifterna innehåller bestämmelser om tekniska krav, användarhantering, ett rättssäkert provgenomförande samt hantering av proven. De omfattar även bestämmelser om ersättningsprov i pappersformat. Föreskrifterna träder i kraft den 1 augusti 2024.
Startuppgifter är en del av ett samverkansprojekt om testbaserat lärande där Håsta skola F–6 har tagit hjälp av forskare från Umeå universitet för att förbättra och mäta elevernas begreppsförståelse.
Betyget sätts ofta utifrån elevens resultat på de nationella proven. Några timmar per ämne som i praktiken kan avgöra slutbetyget. Elever blir stressade, får inte ha en dålig dag. Lärare är spända, det gäller att deras elever presterar. Rektorn är förväntansfull, ett bra resultat höjer skolans status, skriver Gunnar Iselau, tidigare undervisningsråd vid Skolverket.
Införandet av digitala nationella prov (DNP) på Ekkälleskolan närmar sig med stormsteg. Hur förbereder sig skolan för detta skifte och vilka utmaningar och framgångsfaktorer har de identifierat? Här berättar lärare och rektor om sina upplevelser och förberedelser inför de digitala proven.
Tre elever har stängts av, socialtjänst och räddningstjänst har kopplats in och skolan har vidtagit åtgärder vid prov. De senaste veckorna har det varit lugnt med brandlarm på Hedda Anderssongymnasiet men det senaste läsåret har präglats av onödiga utrymningar för skolans elever och personal.
Vad händer om en tonåring får hela sin världsbild från sociala medier? I ett projekt i Västsverige har AI-boten Laika skapats. Hon hänger bara på sidor som TikTok och Youtube och nu har hon fått göra ett nationellt prov i samhällskunskap. (webb-tv)
Andelen elever som i dagarna får högre betyg än vad de presterat på de nationella proven varierar stort mellan olika delar av Sverige. På många håll brister betygssättningen både i rättssäkerhet och likvärdighet, konstaterar Skolinspektionen.
AI-tonåringen Laika har gjort nationella provet i Samhällskunskap precis som många ungdomar i Sverige. Med 13 av 70 poäng blev resultatet underkänt. Det är i sig inte så överraskande eftersom Laika både är hemmasittare och helt uppfostrad på sociala medier, men teamet bakom varnar att visualiseringen inte är alltför långt ifrån verkligheten.
Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän skapade AI-tonåringen Laika för att uppmärksamma kopplingarna mellan psykisk ohälsa och överkonsumtion av sociala medier. Nu har Laika visat att hennes psykiska mående också går ut över hennes skolresultat. När hon ställdes inför nationella provet i samhällskunskap blev det betyget F – underkänt.