Det er svært at eksperimentere i udskolingen, når eleverne skal til de samme afgangsprøver som alle andre. Det peger flere skoleledere i Holbæk og Esbjerg på, når de skal nævne, hvor de gerne ville have haft mere frihed.
På söndag skriver drygt 53 000 personer högskoleprovet. Det är den högsta siffran för ett höstprov sedan september 2017. Men det eftertraktade toppresultatet 2.0 är det bara en bråkdel som får.
Totalt 53 035 personer är anmälda till höstens högskoleprov, som genomförs den 22 oktober på hundratalet orter i Sverige. Drygt 42 000 beräknas skriva provet – bortfallet brukar vara runt tjugo procent vid höstproven.
Känner du som rektor eller skolchef att du drunknar i tekniska termer och inte vet om ni är på banan när det gäller förberedelserna inför de digitala nationella proven? Henrik Carlsson Wolauz och Cecilia Spjuth på Skolverket ger dig sina bästa tips.
Skolverket har återkommit till regeringen med sitt svar på kravet – att tidigarelägga den centrala rättningen av de nationella proven med ett år. Det innebär att det till 2026 behövs 5 000 behöriga lärare.
På uppdrag av regeringen redovisar Skolverket hur central rättning av de nationella proven kan tidigareläggas och införas i svensk skola redan år 2026. Skolverket konstaterar att bemanningen av provbedömare är en stor utmaning och samtidigt avgörande för att lyckas med tidigareläggningen av centralt rättade nationella prov.
Central rättning av skolans nationella prov går att tidigarelägga ett år. Men det hänger på att Skolverket kan hitta några tusen lärare som åtar sig extrajobbet att rätta alla proven. Skolverket vill därför ta hjälp av bemanningsföretag.
Att införa central rättning av nationella prov i skolan ett år tidigare än vad Skolverket föreslagit går men innebär risker, konstaterar Skolverket i en rapport.
Central rättning av skolans nationella prov går att tidigarelägga ett år. Men det hänger på att Skolverket kan hitta några tusen lärare som åtar sig extrajobbet att rätta alla proven.
Hvis ikke test er præcise og børnevenlige, så er det spild af tid, lyder det fra to lærere, der har siddet med i ministeriets ekspertråd, der netop er kommet med anbefalinger til fremtidens nationale test.