En undervisning som möter varje elev. Rätt förutsättningar för lärare och rektorer. En långsiktig styrning och ett förtydligat ansvarstagande. Dessa tre övergripande utvecklingsområden lyfter Skolverket i en ny rapport fram som allra viktigast för att möta skolans utmaningar.
I en ny rapport sätter Lärarförbundet fokus på förskollärares arbetssituation. Det blir tydligt att förutsättningarna behöver bli bättre med mindre barngrupper, fler lärare, mer resurser till särskilt stöd – och det är hög tid att rensa bland arbetsuppgifterna.
This report outlines findings about children’s and young people’s reading from our fifth annual literacy survey, which we conducted in November/December 2014. (pdf)
Inför att lärarlegitimationsreformen slår igenom med full kraft har Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) undersökt lärarlegitimationens följder på skolnivå. (pdf)
Elever med utländsk respektive svensk bakgrund går idag oftare i olika skolor. Ökad boendesegregation är den viktigaste orsaken till denna utveckling, men det fria skolvalet kan också förklara en del, visar en ny rapport från Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering, IFAU. Läs hela rapporten här (pdf).
I en ny forskningsrapport om betyg manar forskare till försiktighet när det gäller att sänka åldern för betyg. Rapporten "Betygens geografi" är skriven av Christian Lundahl, Magnus Hultén, Alli Klapp och Larissa Mickwitz.
Ofta saknas ett väl utvecklat pedagogiskt samarbete mellan lärarna i förskoleklass och grundskolan i arbetet med elevernas utveckling mot de nationella målen. Det skriver Skolinspektionen i en ny rapport.
This report proposes a comprehensive education reform for Sweden, designed to bring about system-wide change, and equity and quality in its school system. From an international perspective, it examines the challenges facing the Swedish school system, while also analysing its strengths. (pdf)