Barn med funktionsnedsättning har en sämre hälsa än andra barn, mobbas oftare i skolan och lever oftare i ekonomiskt utsatta hushåll. Det visar en ny rapport från Statens folkhälsoinstitut. Läs hela rapporten här (pdf).
Skolinspektionen identifierar fyra stora utvecklingsområden för att förskolan bättre ska klara det förtydligade pedagogiska uppdraget i den nya läroplanen. Det framkommer i den granskning av 42 förskolor som Skolinspektionen har genomfört. Läs rapporten här (pdf).
Med Internationella språkstudien presenteras det hittills mest ambitiösa försöket att göra kunskapsmätningar i språk. Över 53 000 elever i Europa har fått göra prov– i språken engelska, tyska, franska, spanska och italienska. Läs hela rapporten här (pdf).
Lärare är en av de yrkesgrupper som har den sämsta arbetsmiljön. Grundskollärare har i störst utsträckning svårigheter att koppla bort jobbet på fritiden. Framför allt drabbas kvinnor. Det visar en ny rapport från Arbetsmiljöverket, Arbetsmiljön 2011. Läs hela rapporten här.
Knappt 70 procent av gymnasieskolans elever fullföljer sin utbildning inom tre år. Övriga elever behöver antingen längre tid på sig för att nå målen eller avbryter sina gymnasiestudier helt, visar SKL:s rapport. Läs hela rapporten här (pdf).
Det svenska skolsystemet har fått allt tydligare drag av marknad. I Skolverkets nya rapport "En bild av skolmarknaden" diskuteras den genomgripande marknadsanpassningen av skolan. Läs hela rapporten här (pdf).
Vad påverkar ungdomars gymnasieval och varför väljer de som de gör? Det behandlar en ny rapport från Skolverket. Syftet är att fördjupa kunskapen om hur ungdomar uppfattar gymnasievalet och vilka faktorer som påverkar deras val. Läs hela rapporten här (pdf).
Högskoleverket har på uppdrag av regeringen analyserat och lämnat förslag på hur de rekryteringsmål för andelen kvinnliga professorer som regeringen satt upp för universitet och högskolor kan bli mer effektiva och ändamålsenliga. Ett av förslagen är att nya mål sätts upp efter innevarande fyraårsperiod. Läs rapporten (pdf)!
"Varför växer skillnaderna?" är en ny rapport om skolor och elever som har svårt att nå de uppsatta målen, och vad som kan och bör göras åt det. Rapporten är skriven av Anne-Marie Lindgren, före detta utredningschef vid Arbetarrörelsens tankesmedja. Läs hela rapporten här (pdf).