Rapporten innehåller en beskrivning av hur huvudmännen har gått tillväga vid rekryteringoch urval av förstelärare och vilka utgångspunkterna har varit. Rapporten beskriver vem försteläraren är och vad hen ska arbeta med. (pdf)
Regeringen har givit Skolinspektionen i uppdrag att ”närmare granska hur väl betygssättningen hos de huvudmän och skolor som enligt Skolverkets uppgifter uppvisar stora avvikelser mellan provbetyg respektive ämnesbetyg i grundskola och kursbetyg i gymnasieskola följer gällande bestämmelser för bedömning och betygssättning.” (pdf)
Det här materialet ska stödja lärare inom särskild utbildning för vuxna i arbetet med att utveckla sin bedömarkompetens, både när det gäller kunskapsbedömning av eleven och när det gäller bedömning av den egna undervisningen.
Skolinspektionen har granskat hur 30 kommuner med stora socioekonomiska skillnader mellan bostadsområden arbetar med att fördela sina resurser för att motverka segregationens effekter för resultaten i skolan. (pdf)
Var femte elev i årskurs 6 fick högsta provbetyg i engelska och svårast att nå godkänt provbetyg hade de elever som hade ämnesprovet i svenska som andraspråk. Det visar ny statistik från de nationella proven. Läs rapporten. (pdf)
Every parent wants to do the best for their child. But for those parents who have the money, it is easier than for others. This new report presents a fascinating insight into the extent to which professional parents are able to gain an advantage over other families in the school system. (pdf)
Universitetskanslersämbetet och tidigare Högskoleverket har haft i uppdrag att följa och redovisa hur olika grupper med examina från högskolan har etablerat sig på arbetsmarknaden efter avslutade studier. Läs rapporten. (pdf)