Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Rapport (pdf)"

Visar sida 2 av 173

Utbildning på vetenskaplig grund– otillräckliga insatser för att stödja skolan med kunskap

13 november
Riksrevisionen har granskat regeringens och skolmyndigheternas arbete med att främja en utbildning som vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Sammantaget visar granskningen att statens arbete för att utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet inte är effektivt. (pdf)

Fokus på för hög arbetsbelastning

10 november
Rapporten undersöker vilka arbetsmiljöförhållanden som kännetecknar sysselsatta personer som alltid har en för hög arbetsbelastning, det vill säga alldeles för mycket att göra. De yrkesgrupper där det är vanligast att alltid ha en för hög arbetsbelastning är bland annat grundskolelärare, fritidspedagoger och förskolelärare. (pdf)

Etablering på arbetsmarknaden och fortsatta studier år 2023 efter gymnasieskolan

6 november
I denna promemoria redovisas statistik över etablering på arbetsmarknaden och fortsatta studier efter gymnasieskolan. Publiceringen avser delvis perioden då covid-19-pandemin påverkade arbetsmarknaden. Vi redovisar bland annat skillnader i etableringsstatus ett år efter examen för ungdomar som tog examen de senaste läsåren. (pdf)

En skola där vi bryr oss om varandra. Så skapar vi trygghet och studiero.

6 november
Friendsrapporten 2025 har fokus på skolvåldet och lösningen på detta: skolklimatet. Rapporten bygger på en Novus-undersökning med över 1 000 elever genomförd under våren 2025 där frågorna fokuserar på utsatthet, trygghet, tillit och tillhörighet. Rapporten utgår från vad forskningen visar och lyfter även det goda arbete som pågår på många skolor idag. (pdf)

Kommuners ägar- och ledningsprövning av enskilda huvudmän i förskolan

5 november
Alla barn ska ha tillgång till en trygg och likvärdig förskola som drivs av seriösa aktörer. Kommunen har ansvar för att säkerställa att enskilda huvudmän uppfyller kraven på insikt,lämplighet och ekonomiska förutsättningar, genom ägar- och ledningsprövning. Skolinspektionens granskning visar att det finns stora kvalitetsskillnader i de 30 kommunernas kapacitet att i sin tillsyn identifiera oseriösa…