Autism Sveriges skolrapport 2025 visar att många autistiska elever fortfarande inte får det stöd de har rätt till och att utvecklingen går åt fel håll. (pdf)
Studien beskriver brottens utveckling och karaktär samt omständigheter kring LUL-utredningarna. Brå har också kartlagt misstänkta barnens livssituation och vilka insatser som socialtjänsten har beslutat om för dem. Socialtjänst, polis och skola beskriver utmaningar och framgångsfaktorer de upplever i sitt arbete med barn som begår allvarliga brott. (pdf)
Skolinspektionens årsrapport sammanfattas myndighetens mest centrala iakttagelser under året. Att vi arbetar riskbaserat återspeglas i den bild av skolan vi återger. Vi visar var vi ser vanliga brister och utvecklingsområden. I ett antal fall har bristerna varit allvarliga och myndigheten har ingripit med skarpa verktyg. (pdf)
Kartläggningen visar att kriminalitet i närområdet är ett problem för många huvudmän men att långt ifrån alla förskolor och skolor berörs. För de elever och personal som utsätts för brottlighet kan konsekvenserna vara allvarliga. (pdf)
Detta är en utvärdering av Örebro kommuns agerande med anledning av händelsen på Campus Risbergska. Utvärderingen syftar till att bedöma om kommunen agerade ändamålsenligt utifrån ansvar, resurser, kompetens och relevans samt att lämna rekommendationer på hur kommunen kan utveckla arbetssätt att hantera särskilda händelser. (pdf)
Det här är den fjärde delrapporten av fyra som redovisar resultat från Attityder till skolan 2024 – Skolverkets enkätundersökning till elever i grundskolans årskurs 4–9 och gymnasieskolan samt lärare i samma skolformer. I den här delrapporten presenterar vi resultat som rör trygghet, respektfullt bemötande och acceptans samt mobbning. (pdf)
I rapporten presenterar Josefin Nilsson och Karin Pettersson från Nationellt centrum för svenska som andraspråk vid Stockholms universitet förslag kring hur vi kan förbättra den tidiga läsundervisningen för elever som lär sig läsa på sitt andraspråk för att minska läsgapet och säkerställa att alla elever i Sverige får den undervisningen de har rätt till. (pdf)
Riksrevisionen har granskat statens främjande av de nationella minoritetsspråken. Resultatet av granskningen redovisas i denna granskningsrapport. Den innehåller slutsatser och rekommendationer som avser bland andra Statens skolverk. (pdf)
Rapporten är beställd av Logitech och genomförd av AI-labbet. Den visar att skolors förmåga att lyckas med AI hämmas av en stelbent kultur och ovilja att experimentera. Den bygger på intervjuer med lärare och experter inom teknik och utbildning. (pdf)
Riksrevisionens övergripande slutsats är att Skolverket och Skolinspektionen inte arbetar tillräckligt effektivt för att främja målet om en likvärdig förskola. (pdf)
Skolinspektionen har granskat kontrollen av utdrag ur belastningsregistret inför anställning på grundskolor. Syftet med registerkontrollen är att skydda barn och unga mot att utsättas för övergrepp. Resultatet visar att drygt tre fjärdedelar av de granskade skolorna brister i registerkontrollen. (pdf)