David Graae oplever, at forældresamarbejde er noget af det, der stresser mest for lærere og skoleledere. Han har samlet værktøjer, som kan hjælpe med at sætte grænser og skabe en god dialog.
De pedagogiska relationerna mellan läraren och barnet är det viktigaste för kvaliteten i förskolan, säger Marie Eriksson, verksamhetsutvecklare på skolförvaltningen i Mölndal.
Lärare behöver bygga relationer med sina elever för att undervisningen ska fungera. SPSM:s rådgivare Danijel Lukic ger några enkla, men viktiga råd som påminner om hur man kan göra i praktiken.
Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här. För mig blev det snarare ytterligare en kniv som vreds om i det redan slitna hjärtat, skriver förskolläraren Sara Agné i…
Hur skapar man relationer mellan elever från socioekonomiskt skilda stadsdelar? Låt eleverna göra bilderböcker ihop – den ena skolans elever skriver texterna och den andra ritar bilderna. "Vi har byggt broar som inte funnits där förut", säger F–6-läraren Melisa Demirkiran i Huddinge.
Med en bra relation kan vi hjälpa eleverna att nå längre än vad de själva tror. Det skriver Emil Karlsson, yrkeslärare på restaurang- och livsmedelsprogrammet på Ängelholms gymnasieskola och Yrkeslärarens nya krönikör.
I enheten där jag arbetar har vi gjort ett omtag och fokuserat på värdegrundsarbete och relationsskapande under hela höstterminen. Förändring tar tid, men jag ser redan att det har medfört bättre anpassade aktiviteter och lärmiljöer, trevligare bemötande, ökad förståelse för barnet jag möter och vilken förskollärare jag vill vara, skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist.
På Tretjärnsskolan undervisas alla elever i årskurs 3 i känslor, jämställdhet och samtycke. Arbetet går under namnet Vänskapsverkstan, en våldsförebyggande metod för elever i åldrarna sju till nio år.
För Micael Pettersson är relationer grunden till ett framgångsrikt ledarskap. ”Vi behöver lita på varandra”, säger han. ”Man ska känna att den här rektorn har sett mig, förstått mig och vill mig väl.”
Kan tv-spel vara ett redskap för att träna och stärka sociala förmågor? Det tror Mist Magnusson och Max Eriksson, lärare i fritidshem som för ett löpande samtal med eleverna om hur de beter sig respektfullt i tv-spelets värld.
Har unga idag svårt med fysiska relationer? Vilken roll spelar skärmberoendet? Det frågar sig läraren Janne Svärdhagen, efter att ha läst ”Den ängsliga generationen”.