Sandvikens politiker tänker ”bussa” svensktalande skolbarn till en skola i ett utanförskapsområde. Det är en riskabel strategi. Det skriver Hanif bali i en krönika.
Skolan är tudelad. Det är en tickande bomb. Släpp in disciplin i undervisningen igen – för att rädda eleverna, skriver Katharine Birbalsingh, rektor för Michaela community school i London.
Kommunen måste samordna sina resurser för att se till att möta och fånga upp barnen och deras behov redan i skolan, skriver Bo Jeppsson och Maria Olausson från Frälsningsarmén.
En kombination av segregation och skolans lågaffektiva bemötande har lämnat fältet fritt för elever som vill dominera sin omgivning. Det skriver Adam Cwejman på ledarplats.
I dag läser mer än 140 000 elever svenska som andraspråk i Sverige. Men redan i årskurs tre börjar eleverna som inte har svenska som modersmål halka efter i läsförståelse. Konsekvenserna för integrationen är oöverskådliga, skriver läraren Katarina Radosevic.
Skolor i utanförskapsområden presterar sämre i PISA än skolor i icke utsatta områden. Glappet motsvarar fyra års kunskap. Katharine Birbalsingh, vars skola har genomfört en revolution i ett engelskt utanförskapsområde, häpnar: ”Vad jag förstår så pratar ni inte ens om disciplin i Sverige”, säger hon.
Friskolornas riksförbund har förbisett att Brottsförebyggande rådet studerar områden, inte enskilda skolor. Slutsatsen som kan dras av rapporten är att brott förebyggs bäst av minskad segregation, skriver skoldebattören Linnea Lindquist i en replik.
Barnen kommer inte hungriga till skolan. Problemet är inte brist på mat, utan brist på svenska språket, skriver Hans Ovsjö, rektor för Knutbyskolan i Rinkeby, i Expressen. Hör honom tillsammans med Gabriel Heller Sahlgren, om skolans roll i samhället.
Skolstängningarna har varit en av pandemins mest laddade frågor. Nu har vi fått veta vilken effekt de hade i Norden, och resultatet borde stämma till eftertanke, skriver Amina Manzoor i en krönika.
I ett försök att minska skolsegregationen stängde Trollhättans kommun två skolor och skapade nya konstellationer under 2021, något som väckte mycket debatt och oro. Nu visar en ny forskningsrapport att åtgärden gav effekt.
Projektet att bussa elever från Kronogården till andra skolor i Trollhättan kommer fortsätta. Det beskedet kom från utbildningsnämndens ordförande efter den forskarrapport som Högskolan Väst presenterade på onsdagen.