I landets kommuner görs flera olika insatser för att försöka komma tillrätta med skolsegregationen som Sveriges Radio granskar den här veckan. En kommun som lyckats minska skolsegregationen är Varberg som ändrade skolornas upptagningsområden för några år sen.
Skolsegregationen i Göteborg är stor. Skolor där många har utländsk bakgrund har färre behöriga lärare och eleverna får lägre snittbetyg. Men på vissa håll ger studiehandledare från Göteborgs stads språkcentrum, som är med som stöd på lektionerna, goda resultat.
Ett av Malmö stads nyare initiativ för att bryta segregationen är att öppna högstadieskolor i centrala Malmö vars mål är att locka elever från hela kommunen.
För tio år sedan hade nästan 7 av 10 elever på Mariedalsskolan i Varberg utländsk bakgrund – men det har ändrats efter att skolkartan ritades om i kommunen. Upptagningsområden förändrades och stadieindelningen gjordes om.
När politikerna i Borås 2011 stängde den segregerade Norrbyskolan, ledde det bara till en förskjutning av segregationen. När barnen från Norrbyskolan kom till Byttorpskolan, valde många föräldrar där att flytta sina barn till friskolor.
På skolor med många elever med utländsk bakgrund och där många föräldrar saknar eftergymnasial utbildning ligger lärarbehörigheten på cirka 60 procent.
Friskolan Musikugglan i Karlskrona var länge segregerad med i huvudsak elever med en etniskt svensk bakgrund, men på senare år har fler elever med utländsk bakgrund ställt sig i kö till skolan. I dag är det 20 procent av eleverna som har utländsk bakgrund.