Skolelevers sociala och ekonomiska bakgrund har fått en allt större betydelse för hur väl de lyckas i grundskolan. Skolsegregationen har också ökat, liksom skillnaderna mellan olika skolors betygsresultat. Det visar en ny rapport från Skolverket.
Betygsskillnaderna mellan skolor har fördubblats, och betydelsen av vilken skola en elev går i för resultatet har tredubblats sedan år 2000. Hemförhållandenas ökade betydelse för resultaten beror framför allt på familjeinkomsten. Det visar en ny rapport från Skolverket.
Skillnaderna mellan landets skolor har ökat – eleverna har blivit allt mer uppdelade mellan olika skolor utifrån familjebakgrund. Vilken skola de väljer påverkar dessutom i allt större utsträckning hur väl barnen kommer att lyckas med sin utbildning.
I den här rapporten analyserar Skolverket i vilken utsträckning utbildningen kompenserar för elevernas olika förutsättningar genom att undersöka resultaten i slutet av grundskolan i förhållande till elevernas socioekonomiska bakgrund. Dessutom analyserar vi hur resultat och elevsammansättning skiljer sig mellan skolor. (pdf)
Sedan slutet av 00-talet har elevernas socioekonomiska bakgrund fått en ökad betydelse för hur de lyckas i grundskolan. Även skolsegregationen har ökat – elever med olika bakgrund möts mer sällan i skolan idag. Skillnaderna mellan skolors betygsresultat har också ökat och skolans socioekonomiska elevsammansättning har fått större betydelse för elevers betyg. Det visar en ny…
Med det lagförslaget sätter regeringen press på Borås stad: Ta ansvar eller så kan vi ta ifrån er ansvaret för de kommunala skolorna, skriver BT.se på ledarplats.
Rektorer och skolhuvudmän ska få ett ansvar att verka för minska den sociala segregeringen bland elever. Men det blir inget förslag om att begränsa köreglerna genom en åldersgräns ännu.