Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Skolmarknad"

Visar sida 23 av 27

Nyhetskategorier

Konkurrensutsätt undervisningen – inte huvudmannaskapet

2016-11-11
Skolmarknaden där olika huvudmän tävlar om eleverna är en konkurrens mellan lokala monopol. Den utvecklar marknadsföringen mer än undervisningen. En bättre modell vore att låta vinstdrivande företag tävla om enskilda undervisningsuppdrag i offentliga och stiftelsedrivna skolor, skriver Magnus Koraen Läroboksförfattare och gymnasielärare på DN.Åsikt.
Nyhetskategorier

Skolan kan inte vara vilken marknad som helst

2016-10-02
Redan Sokrates varnade för att göra studenter till kunder. Han menade att detta gav upphov till "merchants of knowledge", vilka erbjuder studenter vad de vill ha – snarare än vad de behöver, skriver SSU:s ordförande Philip Botström och Isak Skogstad, ordförande Lärarnas Riksförbund studerandeförening.
Nyhetskategorier

"Skolornas pengar går till reklam"

2013-11-06
I kampen om det krympande elevunderlaget satsar skolorna allt mer av skolpengen på marknadsföring. Men det kostar i arbetstid för skolpersonal att marknadsföra sin skola. Dessutom riskerar elever att göra sina gymnasieval på fel­aktiga grunder, skriver Daniel Swedin.
122232427