Många Alvestabarn väljer andra skolor än Alvestas kommunala. Det slår hårt mot kommunens ekonomi. Nu vässar politikerna klorna för att hämta hem elever och – pengar.
Nu tar barn- och utbildningskontoret krafttag för att marknadsföra de kommunala skolorna i Sundsvall. Därför har kommunen slutit ett avtal med företaget SKOP som ska genomföra ett stort antal telefonintervjuer. – Syftet är att skapa en gemensam marknadsföringsstrategi för alla skolor, säger stabschef Agneta Ögren.
Om man vill hitta en symbol för vad som hänt med svensk skola kan man observera att en friskolekoncern kan kalla sig Kunskapsskolan utan att detta väcker löje. Att tala om en kunskapsskola borde vara som att säga att man vill köpa glassig glass. Svenska föräldrars nya problem är att identifiera vilka skolor som är…
Ökad utslagning och fallande vinster blir följden när antalet gymnasieelever i landet stadigt minskar. De senaste tre åren har antalet elever minskat med runt 30000 och, enligt Skolverkets prognos, minskar antalet elever med ytterligare drygt 60000 till läsåret 2015/2016.
Sveriges friskolor genomgår just nu ett stålbad. Antalet elever rasar och därmed rasar vinsterna för landets friskolekoncerner, skriver Dagens industri.
Skolkoncernen Academedias vd Marcus Strömberg reagerar emot det LO:s ordförande Karl Petter Thorwaldsson säger i Ekots Lördagsintervju – att privata företag skulle vara villiga att fortsätta driva företagen med vinstförbud. Det stämmer inte, enligt Strömberg.
LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson tror inte att ett stopp för vinster i skattefinansierad skola och vård skulle skrämma bort de privata företagen.
En uppförandekod som upplyser om vinstuttag, lärartäthet och marknadsföringskostnader, med mera, skulle kunna säkra kvaliteten i skolan. Det skriver Erik Cardelús, lärare och skoldebattör.
Efter SvD Näringslivs granskning av marknaden för gymnasieskolor varnar Ibrahim Baylan (S) för att vi håller på att tappa kontrollen över skolsystemet. Utbildningsministern avsäger sig ansvaret.
Efter Svenska Dagbladets granskning av gymnasiemarknaden efterlyser Lärarnas riksförbunds ordförande Metta Fjelkner en ordentlig politisk debatt om hur staten använder skattemedlen till skolan.
Konkurrensen om Sveriges gymnasieelever hårdnar när skolorna blir fler och elevkullarna mindre. Förra året spenderade gymnasieskolorna 42 miljoner kronor på att köpa reklamplats, enligt TNS-Sifo.