Politiker som bryr sig mer om stor skolkonkurrens än om goda kunskaper borde inte finnas. Men de existerar, tyvärr, skriver Linnea Lindquist på Expressens ledarsida.
Utredaren Magnus Henrekson är på väg att förvärra läget om hans förslag från betygsutredningen blir verklighet. All forskning pekar på att vi bör göra på ett annat sätt, skriver betygsexperten Per Måhl.
”Hjälplösa och tröga – och mindre viktiga än myggen”. Eleverna Olle Cleve och Emma Åkrok skriver om drömmen om utbildning för dem med intellektuell funktionsnedsättning. Och frågan som statsminister Ulf Kristersson lämnade obesvarad.
Regeringen vill avskaffa stödet för anpassade läromedel, vilket påverkar finlandssvenska elever med intellektuell funktionsnedsättning eller andra liknande stödbehov.
Vad krävs för att svensk skola ska bli bäst i världen? I vår nya satsning med Skolledarkvarten, Skolpolitik i fokus, tar vi pulsen på Sveriges riksdagspartier. Först ut är Josefin Malmqvist (M), som är utbildningspolitisk talesperson. (webb-tv)
Pisa-chefen Andreas Schleicher har tidigare skyllt det fallande resultatet i Pisa 2022 på mobilerna. Nu får OECD i uppgift av regeringen att granska tappet.
Lagförslaget om uppgiftsskyldighet för rektorer kom i förra veckan – och väcker kritik från skolledare. "Lagförslaget är väldigt bekymmersamt både för skolledare i stort och enskilda rektorer", säger Mariana Berlin, rektor vid Solna grundsärskola.
För barn och unga med funktionsnedsättning blir skolgången många gånger fylld av känslor av misslyckande, utanförskap och behov som inte blir mötta. Styrande skolpolitiker måste se till att alla elever får chansen, skriver företrädare för fyra organisationer för funktionshindrade.
Socialdemokraterna föreslår tre miljarder riktade till satsningar på fler lärare i lågstadiet. Målet är att finansiera en extra lärare i varje klassrum i årskurs ett, enligt Åsa Westlund (S), skolpolitisk talesperson.
Lagförslaget som ska göra rektorer skyldiga att lämna ut uppgifter om elever och lärare till bland annat polis har mötts av hård kritik från skolledare. Nu svarar justitieministern på kritiken.
Regeringen ger OECD uppdraget att starta en ”internationell kriskommission” för att granska kunskapstappet i den svenska skolan. Framför allt den försämrade läsförmågan.