Många centerstyrda kommuner har släpat efter med satsningar på lärarnas löner. Det är dags att Annie Lööf uppmanar sina kommunpolitiker att höja ambitionerna, skriver Åsa Fahlén, Lärarnas riksförbund.
Vi välkomnar utspelet om en mer flexibel lärarutbildning. Och vi vill gärna se fler förslag. Men vad vi framför allt efterfrågar är politisk samsyn. Vi måste vara säkra på att ökad flexibilitet inte hotar kvaliteten, Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Det socialdemokratiska skolborgarrådet Olle Burell i Stockholm vill slopa skolornas kösystem för att komma tillrätta med de ökande klyftorna i den svenska skolan. Men nu kritiserar Moderaterna förslaget.
Daglig idrott i skolan ger effekter. Fler pojkar når gymnasiebehörighet och flickorna minskar risken för benfrakturer. Flera undersökningar visar på idrottens betydelse för hälsa och skolresultat hos barn och unga. Ändå har regeringen stängt dörren för fler utökade timmar för skolidrotten, skriver Emilia Bjuggren (S), idrottsborgarråd, Stockholm.
Vårdnadshavares vilja eller förmåga att betala ska inte hindra någon från att vara med i skolans aktiviteter, som exempelvis friluftsdagar. Det skriver företrädare för den politiska majoriteten i Ulricehamn.
Lärarnas ämnesföreningar får inte längre statsbidrag från Skolverket. Det indragna bidraget kan slå hårt mot ämnesutvecklingen, varnar företrädare för föreningarna.
Idag drar Stockholm stad igång kampanjen When you are lärare. Med hjälp av den hoppas skolborgarrådet Olle Burell (S) kunna konkurrera med näringslivet om den bästa arbetskraften.
Makthavare betraktar skolan som ett medel för att åstadkomma stora politiska visioner. Skolan är till för staten och nationen, inte för barnen eller familjerna, skriver Stig-Björn Ljunggren, statsvetare och författare.
Skolåret 2016 avslutades i dur. Resultaten från TIMSS och PISA tycks visa att den negativa utvecklingen för skolsverige vänt.En mer positiv bild kan ändra förutsättningarna för såväl skolpolitik som skolpolitisk debatt, skriver redaktionen Skola och Samhälle.
Det är oansvarigt av utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) att dra in betygssystemet i asylprocessen. Lärare ska inte behöva göra Migrationsverkets jobb, skriver Meriam Chatty, och Lisa Ericson Hartwig, Feministiskt initiativ.