Socialdemokraterna vill satsa 2,5 miljarder på ett kunskapslyft med utbildningskontrakt för unga och fler platser på komvux, yrkesvux och yrkeshögskolan. Förslaget finns i vårbudgetmotionen.
Socialdemokraterna vill i ett första steg skapa 30 000 platser inom komvux och yrkeshögskola redan 2015. Bland annat ska 10 000 unga utan gymnasieutbildning kunna teckna ett utbildningskontrakt som kombinerar arbete och studier.
– De senaste årens skolpolitik världen över har handlat om att förbättra detta skolsystem, något som nått vägs ände, menar Valerie Hannon, Innovation Unit, Storbritannien, som inledde Framtidens lärande – nästa steg, i april 2014. Här intervjuas Valerie Hannon av Rebecca Tylestam, elev på YBC i Nacka.
Det är svårt att inte se kritiken mot utbildningsministern som annat än prat: de nypräktiga skolpolitikerna från Vänsterblocket betraktar numera ordning , kunskap och lärarfokus som politiskt allmängods. Björklundretoriken tycks ha fått fäste hos varje skolpolitiker med regeringsambitioner, skriver Maria Ludvigsson på ledarplats.
Jan Björklund tänker inte ge upp sin skolpolitik. Han vill se Sverige i Nato och en ny försvarspolitisk doktrin. Och får han som han vill blir det mer av liberalt reformarbete efter valet. Det skriver Cecilia Stegö Chilò, styrelseproffs och analytiker.
Vad innebär egentligen en röst på Socialdemokraterna? Alliansen tar ansvar för svensk skola. Vi vill ge alla barn en bra start i livet. Alla behövs i bygget av ett bättre Sverige. Det skriver Thomas Tobé (M) i en replik.
Regeringen har idag beslutat om att ge Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor ett uppdrag om att ta fram en strategi för myndighetens arbete med att verka för att ungdomsperspektivet integreras i andra relevanta myndigheters verksamheter. I uppdraget ingår att bidra till bättre samverkan och samordning av statliga insatser som riktas till ungdomar.
Inkludering och ökade kunskapskrav. Det är två modebegrepp som båda ska genomföras samtidigt i skolan. Och där ligger också roten till det kanske största problemet när vi letar efter orsaker till krisen i den svenska skolan, skriver gymnasieläraren AnnKristin Allvin i Uddevalla.