Regeringens senaste skolutspel om att införa betyg i fyran samt att finansministern kallar undervisningen för "grupporienterad flumpedagogik" visar på en och samma sak: Vi har nu en osedvanligt dålig och flummig skolpolitik, skriver lärarna Ann Hultman Jakobsson och Anna-Karin Bengtsson.
Regeringen har för bråttom och tar risker med sitt förslag om att ge betyg redan i årskurs fyra. Det hävdar Christian Lundahl, professor i pedagogik vid Karlstads universitet och en av landets mest kunniga på betyg och bedömning.
Alliansen har starka skäl att försöka byta spelplan inom skolpolitiken. Debatten om friskolor och vinst i välfärden är besvärlig för regeringen. Än värre blev läget när den senaste Pisaundersökningen offentliggjordes. Det skriver DN på ledarplats.
Med betyg redan i årskurs fyra vill regeringen ytterligare förstärka fokuset på i skolan, enligt Jan Björklund (FP). Han presenterade på måndagen professorn i neurologi Martin Ingvar som utredare i betygsfrågan.
- Det viktiga är att man löpande följer upp elevernas kunskapsutveckling och anpassar undervisningen därefter. Hur man väljer att göra det är mindre viktigt, säger Matz Nilsson i en kommentar.
Betyg från fjärde klass, digitalisering och central rättning av nationella prov och kunskapsmål för läsning i årskurs 1. Regeringen tillsätter nu en utredning om tidigare betyg. Utredare blir professor Martin Ingvar.
Skolan är väljarnas viktigaste fråga. Därför ser vi nu att både regeringen och Socialdemokraterna ständigt kommer med nya förslag som berör skolan. Det skriver Gunvor Hildén på ledarplats.