Hamid Zafar, skolchef i Mullsjö kommun och LT:s krönikör, räknar inte med de statliga pengarna utan arbetar utifrån de besparingar kommunen måste göra.
Dokumentationskraven får 40 procent av lärarna att fundera på att byta yrke. Nu har Lärarförbundet lämnat 32 485 krav på skärpning till utbildningsminister Anna Ekström (S).
Moderaternas skolpolitiska talesperson Kristina Axen Olin har skrivit en replik i vilken hon efterfrågar ökat statligt ansvar och stöd till skolor som inte fungerar. Med andra ord efterfrågar hon precis det vi har föreslagit, skriver Robert Hannah och Roger Haddad (L).
Nästan var tredje kommun kommer inte att kunna behålla befintlig personal inom grundskolan trots ökade statsbidrag. Det visar en unik granskning gjord av Lärarnas tidning.
Vi som arbetar som rektorer i de särskilt utsatta områdens vet precis vad våra skolor behöver för att eleverna ska få den utbildning de har rätt till. Det vi behöver är inte fler förslag från er politiker, skriver Linnea Lindquist, rektor i Hammarkullen.
Friskolornas vänner måste också våga diskutera det som är mindre bra med friskolorna och hur det kan bli bättre. I det sammanhanget visar Benjamin Dousa, ordförande för Muf, vägen. Det skriver Emma Jaenson på ledarplats.
Vad händer med förskoleklassen om grundskolan blir tioårig, som regeringen tillsammans med stödpartierna C och L föreslog i höstas? Sven Persson, professor vid Malmö universitet, menar att det viktigaste är att undervisningen är utformad så att eleverna tidigt får vara aktiva, undersökande och lekande.
Regeringen har beslutat om förändringar för åtta yrkesprogram. Ett mål är att fler ska bli undersköterskor. "Jag tror stenhårt på det här med en mer gemensam utbildning", säger Per Frössevi, lärare på vård- och omsorgsprogrammet.
Det finns inget land som velat kopiera vårt marknadsexperiment på skolområdet. Att Muf börjat ifrågasätta detta är förstås välkommet. Framförallt när Moderaternas utbildningspolitik fram tills nu kännetecknats av att gång på gång säga nej till alla förslag för att stärka jämlikheten i skolan, skriver Philip Botström, och Asal Gohari, SSU, i en replik.
Sverige har många riktigt bra skolor. Det finns också skolor som fungerar riktigt dåligt. M står redo att rösta ja till allt som krävs för att vända dessa skolor. Men regeringen och L har inte lagt några sådana förslag på riksdagens bord. Vad hindrar er? undrar Kristina Axén Olin (M); i en replik.