Vi ska ha Sveriges bästa skola, lovade Socialdemokraterna i Ockelbo i förra valet. Det lät högmodigt då, men 2016 gick Ockelbos niondeklassare ut med Sveriges bästa resultat och kommunledningens trovärdighet var bevisad.
Kristdemokraterna vill lagstifta om att barngrupper i förskolan, med barn i åldern ett till tre, inte ska få innehålla fler än tolv barn. Förslaget framförs av partiledaren Ebba Busch Thor och familjepolitiska talespersonen Caroline Szyber i en debattartikel i Svenska Dagbladet.
Vad krävs för att den svenska skolan ska komma på fötter? I detta avsnitt träffar vi Isak Skogstad högstadielärare och flitig skoldebattör. Vilka är de allvarligaste problem den svenska skolan har att hantera i dag och vad krävs för att lösa dem? (webb-radio)
Att investera i den högre utbildningen är en av de viktigaste investeringarna nästa regering kan göra. Det skriver Elisabet Knutsson (MP), riksdagsledamot och utbildningspolitisk talesperson, och Malte Roos, språkrör för Gröna studenter.
Små barn behöver få vara i små barngrupper på förskolan. Det är uppenbart att rekommendationer och stimulansbidrag inte räcker för att lösa problemet. Därför föreslår vi nu en ny lag som garanterar högst 12 barn per småbarnsgrupp, skriver Kristdemokraternas Ebba Busch Thor och Caroline Szyber.
Enligt beräkningar från SCB kommer Sverige att sakna 80.000 behöriga lärare år 2035. Det är en oerhört hög siffra. För att undvika ett katastrofscenario måste politiken agera nu, och våga ta till nya idéer, skriver Karin Pihl.
Nationella proven ger en vägledning om vilka delar som undervisningen bör innehålla. Det leder därför till en mer likvärdig utbildning för eleverna och minskar betydelsen av hemkommun. Därför är det viktigt att ha kvar de nationella proven. Särskilt viktigt är det om man vill öka likvärdigheten, skriver Christer Nylander, gruppledare (L) i riksdagen och utbildningspolitisk…
Skolans stora problem är inte synen på kunskap utan den resultatstyrning som är en aspekt av vad som brukar kallas new public management. Det skriver pedagogikprofessorn Ingrid Carlgren.