Över en natt fick tusentals skolledare och lärare runt om i landet ställa om till distansundervisning. På Skolporten har vi noterat en ökad efterfrågan på kunskaper i ämnet. För att stötta skola och lärare har Skolporten därför skapat en fokussida på Skolporten.se samt gjort ett temabrev om distansutbildning som gått ut till cirka 140 000 prenumeranter.
Vad händer med förskoleklassen om grundskolan blir tioårig, som regeringen tillsammans med stödpartierna C och L föreslog i höstas? Sven Persson, professor vid Malmö universitet, menar att det viktigaste är att undervisningen är utformad så att eleverna tidigt får vara aktiva, undersökande och lekande.
Det är ett problem att borgerligheten har avfärdat all kritik mot skolmarknaden. Även kritik som har varit såväl befogad som saklig, skriver Benjamin Dousa, Muf.
Tre och en halv miljard. Så mycket lovar finansminister Magdalena Andersson (S) till kommunerna under 2020. "Det är välkommet, men helt otillräckligt," säger Johanna Jaara Åstrand, ordförande för Lärarförbundet.
Välfungerande skolor som drivs med konfessionella förtecken hamnar i kläm när vilsenheten inför religionens plats i samhället leder till missriktad politisk handling. Regeringen och samarbetspartierna måste sansa sig. Det skriver Mikael Hermansson på ledarplats.
Skolan är Sveriges viktigaste framtidsfråga. Den kräver handlingskraft över partigränserna. Visa den handlingskraften och gör det nu. Det skriver Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
PISA-undersökningen ger tydligt besked om ojämlikheten. Ska vi bryta skolsegregationen krävs att det offentliga tar tillbaka kontrollen och att det fria skolvalet som det är utformat idag avskaffas, skriver två talespersoner för S-studenter.
De första avsnitten av podcasten Poddagogen som görs i samarbete med Skolporten finns nu tillgängliga. I varje avsnitt intervjuas nydisputerade forskare inom utbildningsvetenskap och tanken med podden är att sprida nya forskningsresultat inom området.
Socialdemokraterna vill skärpa regelverket ytterligare mot religiösa friskolor – som de menar har blivit ”en frizon för extremism och radikalisering”. "Kontrollen över vem som tillåts driva skola har varit för slapp", säger utbildningsminister Anna Ekström till SVT Nyheter.