Volleyball, basketball, ping pong, dancing rehearsals or simple chats. Dozens of teens are rediscovering how to reconnect to the real world after a school in Santiago, Chile, implemented a pioneering program in the country that blocks cell phones signals.
Från den första september kan inte grundskoleeleverna i Malmö logga in på tio av de mest populära plattformarna. Anledningen? De tar för mycket av elevernas uppmärksamhet.
Flickor mår allt sämre och det börjar synas i skolresultaten. Det är konsekvensen av en överkonsumtion av sociala medier i kombination med stress, otrygghet och stök i klassrummet. Därför måste skärmberoendet stoppas, skriver utbildnings- och integrationsminister Simona Mohamsson och jämställdhetsminister Nina Larsson.
Nu är det slut på Snapchat, Tiktok och Youtube för Malmös grundskoleelever. I hopp om ökad studiero och färre kränkningar har kommunen beslutat att blockera sociala medier från elevernas bärbara datorer.
Det är ett problem i hela landet att högstadieelever inte närvarar som de ska i skolan. På Alirskolan i Bollnäs har elevcoacherna lyckats få tillbaka elever som tidigare haft svårt att gå till skolan – bland annat genom relationsbyggande via Snapchat.
Flickor använder sociala medier i större utsträckning än pojkar – och presterar också allt sämre i skolan. Skolinspektionens nya rapport visar också att elever använder datorer och telefoner till annat än undervisningsrelaterade saker under skoltid. Hör läraren Sarah Cedervall och forskaren Sissela Nutley. (webbradio)
Snart kan eleverna i Malmös grundskolor inte längre gå in på Tiktok, Snapchat eller Instagram på sina bärbara datorer. Politiker och lärare hoppas att det ska leda till lugnare klassrum och färre kränkningar – men beslutet sågas av eleverna själva.
Det går sämre för flickor i skolan, visar en ny rapport från Skolverket. "Man kanske borde plugga men så fastnar man i sängen med Tiktok", säger Rosa, 15 år.
Hver uge løser Tina Bang Hansen og kollegaerne konflikter, der er opstået på sociale medier. Derfor er hun glad for at skolen nu skriver kontrakt med forældre, der skal holde eleverne fra sociale medier ind til 8. klasse.
Alle piler peker nedover for skolesektoren i en stor undersøkelse blant ungdommer. Lærer Lisa Eidesen vil ha aldersgrense på smarttelefoner og sosiale medier.
Det är inte skärmtiden som leder till psykisk ohälsa hos barn och unga, enligt en internationell studie. Det handlar i stället om vad de utsätts för på nätet. "Ensidigt fokus på skärmtid riskerar att leda oss fel", säger Daniel Kardefelt Winther, en av studieförfattarna