Fler specialpedagoger, maximalt 25 elever i varje klass, fler gemensamma verktyg och förenklad dokumentation. Det är några punkter på lågstadielärarna Maria Löfqvists och Carina Widerstedts önskelista till politikerna.
Elever med lång och ogiltig frånvaro och ”gråzonselever” är två grupper som är bland de största förlorarna när den kompensatoriska kapaciteten i den svenska skolan försämras, skriver Elisabeth Dahlin, generalsekreterare för Rädda Barnen och Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund.
– Det var först för tio år sedan som det japanska utbildningsministeriet började uppmärksamma barn med ADHD, autism och inlärningssvårigheter, säger Jiro Ono, professor vid Wakayama university.
”Ni måste sätta gränser!” Att ha ett barn som inte är som andra, ett ”besvärligt” barn, innebär att ständigt få goda råd, kritiska blickar och uppsträckningar från en omgivning som tror sig veta bäst vad som är fel. ” Men negativa attityder och fördomar drabbar barnet värst”, säger Anja Wikström.
Sofi Lindqvist överlevde hjärntumören som sjuåring – men när hon återvände till skolan hade strålbehandlingen skadat minnet. Och rektorn svarade att det inte fanns pengar till särskilt stöd.
Regeringen aviserar ändringar i skollag och förordningar för att barn i behov av särskilt stöd ska få tillgång till de resurser de har rätt till. Friskolornas riksförbund har länge krävt att reglerna om tilläggsbelopp förändras och välkomnar regeringens beslut. Samtidigt är situationen idag akut och kräver en övergångslösning.
Miljöpartiets skolpolitiska talesperson Jabar Amin är mycket aktiv i skolfrågor. Han har skrivit 60 motioner om skolpolitik under mandatperioden. Fokus ligger på lärarutbildning, lärarlegitimation och styrdokument.
Nu finns läromedlet Temperatur 2 att beställa i vår butik. Det är den tionde boken i serien som handlar om enheter och som vänder sig till grundsärskolans årskurs 2 till 5.