Elever som hamnar i problematisk skolfrånvaro har inte hamnat där för att det saknas bildstöd eller en stressboll. En elev i skolfrånvaro hamnar där som följd av långtgående otrygghet, skriver specialpedagogen Jessika Linde i ett svar på Ulrica Björkblom Agahs text om att det är föräldrars ansvar att barnen går i skolan.
Dr. Kimber Wilkerson, a professor of special education and department chair at the University of Wisconsin-Madison, explains why there’s a shortage and what needs to be done to close the gap.
Vi inom skolan förväntas ständigt lösa allt som är fel i samhället, men vårt fokus borde vara på vårt huvuduppdrag: att forma morgondagens samhällsmedborgare. Det skriver Charlotte Friberg och Niclas Fohlin, Academedia grundskolor och integrerade förskolor.
Elever med funktionsnedsättningar har ofta svårare att nå skolans kunskapskrav. I dag finns det begränsade möjligheter att samlat och på nationell nivå följa deras kunskapsutveckling och vilka stödinsatser de får. Regeringen vill därför göra det möjligt att samköra insamlad information om eleverna från Skolverket och Socialstyrelsen.
I den kommande kunskapssammanställningen som ska göras av hur det går för elever med funktionsnedsättningar, kommer elever med dyslexi eller språkstörning inte finnas med. De diagnoserna finns inte med i Socialstyrelsens patientregister som ska samköras med data från Skolverket.
Lärare har i många fall inte möjlighet att ta elever i behov av stöd enskilt i beaktande. Det här kan leda till att inlärningsmålen sänks för hela klasser.
Omkring hver fjerde elev i folkeskolen har ifølge lærerne et særligt behov for støtte, viser en ny undersøgelse fra Vive. Lærerne mener til gengæld også, at de er gode til at give støtte, bare ikke når det drejer sig om udadreagerende adfærd eller ufrivilligt skolefravær.
Skolan ska ge alla elever förutsättningar att nå kunskapsmålen. Elever som riskerar att inte nå målen ska få stöd i form av extra anpassningar eller särskilt stöd. Men hur fungerar det egentligen i praktiken? (webbradio)
Families of children with special education needs and disabilities (Send) have lost confidence in a system that "often falls short" and is failing to improve children’s outcomes, the public-spending watchdog says.
Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens? undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.