Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Specialpedagogik"

Visar sida 34 av 194

"Något är skevt i skolan om hälften halkar efter"

2024-03-18
Mer än hälften av alla barn i mellanstadiet och högstadiet behöver extra anpassningar eller särskilt stöd för att klara skolan. I resten av grundskolan och även i gymnasiet är det nästan lika många. Det säger en rapport som Sveriges Lärare ställt samman efter en enkät som 1 649 lärare svarat på, skriver Sydsvenskan på ledarplats.

Så kan vi bli bättre på att stötta flickor med adhd och autism

2024-03-17
Läs Skolportens intervju med Lotta Borg Skoglund, överläkare och docent i psykiatri. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om hur vi kan bli bättre på att stötta flickor med adhd och autism.

Ny rapport från Sveriges Lärare: Skolor i skriande behov av resurser till stöd

2024-03-14
En ny rapport från Sveriges Lärare visar att den svenska skolan befinner sig i ett allvarligt läge. Bristen på stödinsatser i skolan är så pass stor att både elevernas kunskapsutveckling och lärarnas arbetsmiljö hotas. Rapporten, som grundar sig på svar från lärare över hela landet, understryker omedelbara åtgärder.

Skolan går inte i repris - Så påverkas undervisningen och arbetsmiljön av extra anpassningar och särskilt stöd

2024-03-14
Rapporten visar att elever som är i behov av särskilt stöd inte får det och att det leder till negativakonsekvenser både för dessa elever och för deras klasskamrater i form av minskad studiero, försämrad undervisning och i förlängningen lägre kunskapsnivåer för elevgruppen som helhet. (pdf)
1333435194